A jövő repülőgépét építjük

Az európai repülőgépipar tíz jelentős képviselője az MTA SZTAKI vezetésével, egy konzorciumban kutatja azokat a közös kihívásokat, melyek a repülés gazdaságosabbá tételét hivatottak biztosítani.

A FLEXOP konzorcium tagja a legnagyobb európai repülőgépgyártó Airbus-on kívül a Német Űrkutatási Központ , több nagy múltú európai egyetem (Bristol, München, Delft, Aachen), valamint a repülőipar fontosabb beszállító cégei (az osztrák FACC és a görög INASCO).

Az Európai Unió H2020 -as keretprogramja által finanszírozott, három és fél évig tartó projektben nem csak a repülőgép szárnyak rugalmas viselkedésén és az ezt kezelni képes fedélzeti szabályozó rendszeren dolgoznak, hanem az eredményeket a levegőben is kipróbálják egy kísérleti, pilóta nélküli, légi jármű platformon. A partnerek szoros együttműködésével két év alatt megalkotott, cserélhető szárnyú prototípust a kritikus viselkedés tanulmányozása során, repülés közben, irányítottan össze is törik. Az ezen tesztek tanulságai alapján tervezett, aerodinamikailag optimalizált szárnyak pedig alapul szolgálnak az utasszállító gépek következő generációjának kifejlesztésekor.

A 6,7 millió euró költségvetésű pályázat innovatív tartalmát bizonyítja, hogy a 89 beadott pályázat közül csak néhány nyert támogatást, ami páratlan siker egy magyar vezetésű konzorcium számára.  Az MTA SZTAKI Rendszer és Irányításelméleti Kutatólaboratóriuma több hasonló repülőipari projektben vett már részt Professzor Bokor József és Vanek Bálint irányításával, ez azonban az első alkalom, hogy a konzorcium irányítását is ők látják el.