Médiamegjelenések

Ma már egyre gyakrabban nem modern vagy 21. századi logisztikáról beszélünk, hiszen a „Logisztika 4.0” igazi erőt, dinamizmust sugalló kifejezés, amely ráadásul szinte elválaszthatatlanul összekapcsolódik a nagy karriert befutó Ipar 4.0-val. Mögöttük pedig felsejlik a negyedik ipari forradalom világformáló, kissé fenyegető árnya. A logisztika globális és hazai jövőjéről Kádár Botonddal, az MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet (SZTAKI) tudományos főmunkatársával beszélgetett az innoteka.hu szerkesztője.
A Magyar Tudományos Akadémia képviseletében Prof. Bokor József, alelnök és Prof. Monostori László, az MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézetének (SZTAKI) igazgatója Dr. Knáb Erzsébettel, az Audi Hungaria személyügyekért felelős igazgatósági tagjával folytattak megbeszélést a járműipar előtt álló kihívásokról és a jövőbeli együttműködési lehetőségekről, majd megtekintették az AUDI HUNGARIA Zrt. járműgyártását.
Kizárólag sós vízben oldódó, 3D nyomtatásra alkalmas polimer előállításán dolgoznak a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) által vezetett, intézetünk munkatársaival kiegeszülő konzorcium kutató. A világon egyedülálló anyagot egy drón prototípusának fejlesztésében alkalmazzák majd.
A Miskolci Egyetem Logisztikai Intézete által koordinált H2020 UMi-TWINN projekt kereté­ben „Ipar 4.0, Logisztika 4.0: Kihívások és lehetőségek” címmel nem­zetközi konferenciát rendeztek Budapesten. A konferencia szervezői között az Ipar 4.0 Nemzeti Technológiai Platform Gyártás és Logisztika Munkacsoportja, az MTA SZTAKI, a Nemzetgazdasági Minisztérium, a Gépipari Tudományos Egyesület és a Pest Megyei Gyáriparosok Szövetsége szerepelt.
A járműipart, az elektronikát, az egyedi gép- és szerkezetgyártást, valamint a műanyag megmunkálást is érinti az a kutatás-fejlesztési projekt, amelyben kifejezetten nagyszámú és szerteágazó eredmény született az elmúlt években. Az összesen 1,8 milliárd forintos iKomp projekt konkrét eredményeiről dr. Viharos Zsolt János, az MTA SZTAKI tudományos főmunkatársa, az iKomp-projekt tudományos koordinátora tájékoztatta az autopro.hu-t.
Márkus Zsolt László, intézetünk eLearning Osztályának vezetője a Mária Rádió Napindító című műsorának május 5-i adásában beszélt a Budapest-Gazdagréti Szent Angyalok Plébániával való legújabb együttműködésről.
Idén először Közösségek Hete! Csaknem kilencszáz programot kínál a május 8-án hétfőn induló Közösségek Hete országos rendezvénysorozat, melynek keretében egy héten át egészen 14-én vasárnapig várják színes eseményekkel az érdeklődőket országszerte. A kezdeményezést intézetünk eLearning Osztálya saját fejlesztésű applikációval támogatja.
Szakmai fejlődésükben, a mérnöki lét dilemmáinak feloldásában és magánéleti kérdésekben is segíti a fiatalokat Németh Balázs gépészmérnök, református lelkész, intézetünk Rendszer és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának munkatársa. A bme.hu nagyinterjúja.
Nem ismerjük, tehát félünk tőle – pedig az sem biztos, hogy egyhamar tényleg megvalósul a mostanában sokat emlegetett mesterséges intelligencia. De mi számít valóban mesterséges intelligenciának? Erről beszélt Benczúr András a Szigmában.
Két magyar kutató, Nádasdy Zoltán (ELTE, Texasi Egyetem) és Török Ágoston, intézetünk Rendszer és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának tudományos segédmunkatársa is részt vett abban a nemzetközi kutatócsoportban, amely a gridsejtek vagy rácssejtek működését vizsgálta az emberi agyban.
A hazánkban népbetegségnek számító szív- és érrendszeri, valamint a daganatos és gyulladásos betegségek molekuláris diagnosztikájával, és az ipari gyártásban nélkülözhetetlen gyártó és logisztikai rendszerek fejlesztésével foglalkozik majd az a két hazai kiválósági központ, amely bekerült a tíz nyertes közé az unió Horizont 2020 keretprogramjának legnagyobb presztízsű együttműködési pályázatán, a „Teaming” kutatási kiválósági programban.
Ádám és Éva jelképe lett Győrött annak az „új ipari forradalomnak”, mely a digitalizáció és a robottechnika térfoglalásával jár. A város, az egyetem, az Audi és intézetünk együttműködése, valamint más, helyi kezdeményezések azt mutatják, hogy Győr stratégiai feladatának tartja a modernizációt.
Közlekedésbiztonságról, az önvezető autók fejlesztésével kapcsolatos hazai és nemzetközi lehetőségekről, a terület technológiai és emberi oldaláról beszélt Gáspár Péter, Rendszer és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumunk akadémikus kutató professzora a Kossuth Rádió Ütköző délben című műsorának március 21-i adásában.
Az MTV Tudós Társaság című műsorában bemutatásra került az a SZTAKI által fejlesztett üzemi rendszer, amelyben emberek és gépek képesek gesztusokkal kommunikálni egymással, így egyedi modellek gyárthatóak például az autóipar számára.
Valóban sötét jövőre, az ember eljelentéktelenedésére kell számítani a mesterséges intelligencia fejlődésének következményeként? Van esély rá, hogy a legokosabb szakembernél is okosabb gép szülessen? Mennyire veszélyes helyzetet teremthet ez a tendencia? Informatikai Kutatólaboratóriumunk vezetője, Benczúr András az M1 Summa című műsorában a digitalizáció gazdaságra gyakorolt hatásairól beszélt.
Monostori László, intézetünk igazgatója, az MTA rendes tagja 2017. január 20-án megtartotta akadémiai székfoglalóját. Az előadásról szóló, képgalériával és videóval bővített összefoglaló.
A mesterséges intelligencia ellentmondásos diadalútja hogyan fog alakulni a következő években? Azért ellentmondásos mindez, mert egyszerre meghökkentő, lenyűgöző és egyben megalapozott félelmeket is kelt: ha mondjuk Ázsiában úgy kétszáz millióan elveszítik munkájukat a textiliparban – miből fognak élni? Vagy, egy gorombább kérdés, mit tesz az ember, ha egy gépnek annyi esze lesz, hogy – akár ellene is fordulhat? Ez persze a jövő. De nem olyan távoli. Mire készüljünk?
Amerikában olyan applikációt fejlesztettek, mely segít megtippelni, hogy van-e valamilyen pszichés problémája a kamaszkorú felhasználónak. Ennek apropóján Kornai András, intézetünk tudományos tanácsadója viselkedés- és beszédelemzésről, mesterséges intelligenciáról beszélt a Lánchíd Rádió Kalauz című műsorában.
Az Ipar 4.0 nehezen körülírható, tárgyiasítható fogalom, ám a használt technológiákkal járó előnyöket annál inkább könnyebb megfogalmazni. Az autopro.hu megkérdezte a magyar járműipar szereplőit, milyen pozitívumokat sorakoztatnának a fogalom mögé.

Klímaváltozás, gráfok és hálózatok számítási problémái, új ősgerinces-lelőhely: a Szigma – a holnap világa december 20-i adása.