A ZalaZone-on mutatta be demonstrációit a SZTAKI által koordinált Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium

2022. szeptember 30-án, a IV. ZalaZone Innovációs Napon a SZTAKI által koordinált Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium (ARNL) bemutatta demonstrációit is az érdeklődőknek és a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) képviselőinek a ZalaZone autóipari tesztpályán.

Automated Valet Parking

Az innovációs napon bemutatták a SZTAKI és BME kutatóinak együttműködésében kifejlesztett, a jövőbeni járműtulajdonosok kényelmét szolgáló, úgynevezett „Automated Valet Parking” funkciót. Ennek lényege, hogy a járművezető egy mobiltelefonos alkalmazással a parkoló kijáratához tudja hívni járművét a parkolóhelyről.

Ehhez az összetett feladathoz sok különböző kompetenciára és a kifejlesztett algoritmusok megfelelő integrációjára van szükség, amelyek az autonóm járművek érzékelő- és iránytórendszerének a legtöbb részét érintik. A jármű képes az önálló útvonaltervezésre és -követésre, lokalizációra a parkoló területén, érzékeli az akadályokat és az egyéb közlekedőket, és önálló döntéseket hoz. A jármű irányítórendszere felhőn keresztül kommunikál a mobiltelefonos applikációval.

Drón követése particle filter és rozettapásztázó LIDAR használatával

A repülő objektumok felismerése, azonosítása és követése régóta kiemelt kutatási területe a számítógépes látás tudományterületének. A követésre a LIDAR technológia sok szempontból alkalmasabb, mint a hagyományos kamerák, de méretükből és árukból adódóan eddig főleg laboratóriumi, vagy hadászati környezetben alkalmazták ezeket az eszközöket. A technológiai fejlődésnek köszönhetően ma már léteznek sokkal kompaktabb, tenyérben elférő LIDAR-ok is, amik ugyan nem tudnak annyit, mint a nagyobb és drágább társaik, de a bennük rejlő lehetőségeket ügyesen kihasználva kiválóan alkalmasak lehetnek a drónok követésére. A rozettapásztázó Livox LIDAR szenzor több lézersugarat használ egy vonalba rendezve, amely sugártömb egy nem ismétlődő, rozetta típusú mintát követve mozog az érzékelő belsejében, lefedve a látómezőt. Ez a típusú megoldás gyorsabb mérést, olcsóbb kivitelezést és kisebb szenzorméretet eredményez.

drone

Az elmúlt években a SZTAKI kutatói kifejlesztettek egy olyan új technológiát, ami ezen kis méretű LIDAR-ok segítségével azonosítani tudja a környezetünkben feltűnő drónt, és követi azt. A demonstráció során egy nagyobb méretű, 6 rotoros drónt követett az eszköz, ahol a drón a legtávolabbi ponton körülbelül 100 méterre volt a szenzortól.

Előfutár drón bemutatója

A turnusokban érkező közönségnek összesen hatszor mutatták be a SZTAKI kutatói a Széchenyi Egyetemmel közös előfutár drón fejlesztésüket. A bemutatót ZalaZone okosvárost mintázó Smart City moduljában tartották.

A kutatást a vonuló készenléti egységek azon sajnálatos balesetei motiválták, amikor a forgalmi helyzetről kapott részletesebb információval a baleset megelőzhető lett volna. Szomorú példa erre az idén májusi csepeli mentőbaleset, mely bejárta a magyar sajtót. A kutatók legjobb tudomása szerint a világon egyedülálló előfutár drón fejlesztés célja, hogy a vonuló készenléti egységet (mentő, tűzoltó, rendőrautó) egy kamerával ellátott drón kísérje a levegőben lehetőleg az egység előtt haladva. Így előre beláthatóvá válnak a sofőr elől takart területek és az onnan érkező veszélyekre a sofőr figyelmeztethető.

A kutatás a győri Széchenyi István egyetemen zajlik az ELKH SZTAKI és az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium támogatásával. A fejlesztésről a MABISZ Biztonság Hete (2022. szeptember 19-24) keretében készült film az alábbi linken látható: