Európában a negyedik legjobb a győri Széchenyi István Egyetemmel közösen fejlesztett kisautó

Május 15-18 között került megrendezésre a  Shell Eco-marathon elnevezésű verseny Rotterdamban, ahol a győri  Széchenyi István Egyetem csapata, a  SZEnergy Team az elektromos meghajtású városi jármű kategóriában negyedik helyet ért el. A versenyautó villamos hajtásának fejlesztése a SZTAKI  Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumával közösen történt, a labor és a  Széchényi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjának (JKK) együttműködése keretében. Az eredményes csapat tagjait, a szakmai támogatást adó oktatókat, laboratóriumi munkatársakat, a szponzorokat  2014. május 27-én  Borkai Zsolt , Győr polgármestere, dr. Földesi Péter , a Széchenyi István Egyetem rektora és dr. Bokor József akadémikus, a Járműipari Kutató Központ elnöke és intézetünk tudományos igazgatója is köszöntötte.

A versenyen európai középiskolai és egyetemi csapatok vettek részt, saját tervezésű és építésű autóikkal, a cél pedig adott idő alatt adott távolság megtétele, minél kevesebb fogyasztással. A magyar csapat által bemutatott fejlesztés egy saját hajtásrendszerű, elektromos kisautó, mely az utolsó futamon elért 191 km/kWh eredménnyel a 4. helyen zárta a Shell Eco-marathon Europe versenyét. A motor meghajtásához és szabályozásához készült elektronika hardver- és szoftverelemei is saját, egyedi fejlesztések, és kifejezetten a versenyre készültek.

Szakmai workshop a közlekedés megreformálásáért

A sikert követően az Egyetemen működő Járműipari Kutatóközpont háromnapos szakmai workshopot rendezett  Workshop on Design, Simulation, Optimization and Control of Green Vehicles and Transportation címmel. A rendezvényen a Kutatóközpont által vezetett TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0012 azonosítószámú „ Hibrid és elektromos járművek fejlesztését megalapozó kutatások " és a TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0012 azonosítószámú " Smart Transport " Kooperatív közlekedési rendszerek infokommunikációs támogatása kutatási projektek témáiról tartottak előadásokat hazai és külföldi kutatók - köztük a SZTAKI munkatársai is.

A szakemberek társadalmi és ipari kihívásokra adtak válaszokat: a városi közlekedés környezeti hatásainak vizsgálata, a zöld közlekedés fejlesztése, vagy az elektromos járművek optimalizációja és irányítástechnikája. A Járműipari Kutatóközpont egy teljes, a környezeti terhelést csökkentő közlekedési rendszer létrehozásán dolgozik. A projekt célja egyebek mellett a légszennyezés előrejelzése forgalmi és időjárási adatok alapján. A kutatások az Unió által támogatott, több mint 950 millió forintos projekt keretében valósulnak meg.

Új utak az autógyártásban?

A workshopon bemutatásra került egy a TÁMOP-pályázat keretében készült másik kisautó is, mely a saját fejlesztésű villamos hajtáslánc, akkumulátor csomagok, vezérlőelektronikák és irányítórendszerek forgalomban történő kipróbálását tette lehetővé. Az MTA SZTAKI és a Széchenyi István Egyetem  munkatársai a járművet a legkorszerűbb kommunikációs eszközökkel szerelték fel valós környezetben végzett további kutatásokhoz. A négykerekes, kétszemélyes jármű 15kW teljesítményű hajtórendszere állandó mágneses szinkronmotorból, korszerű motorvezérlésből, lítium akkumulátor csomagból és központi járműirányításból áll.

A tervezett teljesítmény mintegy 80 km/h névleges végsebességet biztosít a nagyjából 340 kilogram saját tömegű autónak, az alacsony sebességtartományban kiváló gyorsító képességgel. A jármű kényelmesen rugózott, könnyen kormányozható, így rövidtávon jól használható a mindennapokban. Az autó jelenleg 3 kWh akkumulátor csomaggal rendelkezik, így hatótávolsága 50-80 kilométer. Nagyobb akkumulátorral – aminek befogadására a jármű fel van készítve - 180-250 kilométer megtételére alkalmas.

Hibrid és elektromos járműveket célzó kutatások

A hibrid és elektromos járművek fejlesztése területén a JKK célja olyan megoldások létrehozása az autók elektronikájához, vezérléstechnikájához, irányítástechnikájához, amelyeket a járműipar is hasznosítani tud. A hibrid és elektromos járművek fejlesztését megalapozó kutatásokat a Magyar Állam és az Európai Unió közel 900 millió Ft-tal támogatja. Különös figyelmet fordítanak a szakemberek az elektromos járművek egyes alkotórészeinek tervezésére és fejlesztésére is.

A workshop szakemberei a matematikai modellezés, a szimuláció, az optimalizáció és az irányításelmélet alkalmazási lehetőségeit is tárgyalták. Ezen módszerek együttes alkalmazása napjainkban kulcstechnológiává váltak az autóipar számára is. A konferencián elhangzott, hogy az MSO technológia támogatására a közelmúltban erős nemzetközi hálózat (EU-MATHS-IN) és ennek magyarországi alhálózata (HU-MATHS-IN) alakult, amelynek a JKK kutatócsoportja jelentős bázisát alkotja.

A sikerhez gratulálunk a fejlesztőknek!