Innovációs hírek

Az Ipar 4.0 nehezen körülírható, tárgyiasítható fogalom, ám a használt technológiákkal járó előnyöket annál inkább könnyebb megfogalmazni. Az autopro.hu megkérdezte a magyar járműipar szereplőit, milyen pozitívumokat sorakoztatnának a fogalom mögé.

2016. december 15-én került megrendezésre a már hagyománnyá vált II. Opel Tudományos Konferencia, ahol a VKSZ_12-1-2013-0038 projekt tudományos vezetői összefoglaló prezentációkban fejtették ki a projekt eddigi eredményeit.

Néhány hete jelent meg a London Pass Turisztikai Kártya weboldalán a hír, hogy immáron okostelefonon keresztül is meg lehet vásárolni és használni is lehet a kártyát. Ez a szolgáltatás a Miskolc Pass kártyák esetében már tavasz óta elérhető, sőt, több dologban “okosabb” Miskolc kártyája, mint a londoni.

Szegedi Viktor (MTA SZBK) az agykutatás fejlődéséről és arról, hogy miben különleges az agykérgünk, Molnár Gábor (SZTE TTIK Élettani, Szervezettani és Idegtudományi Tanszék) az emberi agyban található szuperplasztikus szinapszisokról és az ingerületátvitelről, Monostori László (MTA SZTAKI) pedig a termelésinformatikai és termelésirányítási kiválósági központ létrehozásáról beszélt az InfoRádió tudományos-ismeretterjesztő műsorában.
A 2016-os év számtalan szakmai programot, tudományos együttműködési lehetőségeket és ipari innovációt tartogatott intézetünk számára. Az alapkutatások magas színvonalú művelése mellett munkatársaink nagy hangsúlyt fektettek a versenyszférában alkalmazható megoldásokra és a társadalmilag hasznos, közösségi szolgáltatásokra is.

A SZTAKI Mérnöki és Üzleti Intelligencia Kutatólaboratóriuma kifejlesztett egy prototípus Analitikai Modult, a GE Hungary Kft. megbízásából, egy okos-város projekt részeként, amely során egy vezeték nélkül kommunikáló szenzorhálózatot telepítettek Budapest XII. kerületének közvilágítási rendszerére.

A 2006-ban tragikus körülmények között elhunyt információtechnikai szakembernek, az eLearning Fórum alapítójának és társelnökének az emlékezetére létrehozott Hutter Ottó-díjat minden évben az a személy kapja, aki az elmúlt években az eLearning módszertan terjesztése, fejlesztése és alkalmazása területén széles körben a szakma elismerésére számot tartó munkásságot folytatott.

Sikeres szimulációs workshop-ot zárt a Mérnöki és Üzleti Intelligencia Kutatólaboratórium és a Continental Automotive Hungary Kft. munkatársai. A projekt során laboratóriumunk egy új gyártósor tervezéséhez kapcsolódó szimulációs elemzés elvégzéséhez nyújtott támogatást.

A Mérnöki és Üzleti Intelligencia Kutatólaboratórium digitális gyártással foglalkozó munkatársai közül többen előadóként vettek részt az Enterprise Group EPLM Trends 2016 rendezvényén.

Reális elvárás, hogy néhány év múlva Budapest utcáin is egyre több önvezető autó legyen?

A 2016. szeptember 4-én Folignoban (Olaszország) tartott projektzáró megbeszéléssel, valamint a másnap Bolognában rendezett ipari workshoppal zárult a RobustPlaNet EU FP7 projekt, melyben a Mérnöki és Üzleti Intelligencia Kutatólaboratórium koordinátorként vett részt.

Az EXCELL EU H2020 projekt keretében laboratóriumunk munkatársai aktív együttműködést folytatnak a németországi Fraunhofer FIT (Institute for Applied Information Technology) intézettel gépi tanulás és adatelemzés témakörökben.

Laborunk több éve együttműködő partnere a pneumatikai komponenseket és rendszereket gyártó, egri székhelyű Aventics (korábban Bosch Rexroth) vállalatnak. Az együttműködések során fejlett döntéstámogató eszközök bevezetése és alkalmazása a cél a gyártó és logisztikai területeken.

Laboratóriumunk munkatársai a Festo-AM Gyártó Kft.-vel közösen több szimulációs elemzési feladatban vettek részt szakértőként, melyekben a cég gyártóegységeit vizsgálták különböző szempontok szerint. Az elemzések célja elsősorban a tervezés és fejlesztés alatt álló gyártási és logisztikai rendszerek kiértékelése volt, figyelembe véve a valós, dinamikusan változó termelési környezetet a Festo mérnöksége által megadott kritériumok alapján.

Laboratóriumunk 2015. ősze óta folytat együttműködést a Hoya Szemüveglencse Gyártó Magyarország Zrt.-vel szimulációs elemzés és „Ipar 4.0” témakörökben. A projekt elsődleges célja a mátészalkai szemüveglencse gyár különböző szegmenseinek modellezése, és a folyamatok elemzése különböző kapacitástervezési és folyamatfejlesztési szempontok alapján. Az együttműködésben megvalósult közös fejlesztések és workshopok révén a Hoya mérnökei is elsajátították a szimuláció modellezés alapjait, és a mindennapos termelési gyakorlatban is lehetőségük van alkalmazni az elkészült szimulációs modelleket.

Laborunk kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a következő generáció képviselői számára lehetőséget és korszerű környezetet biztosítson az egyetemeken bevett komoly elméleti képzés ipar közeli és életszagú gyakorlatba ültetésére. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki karával kialakult sokéves partneri viszonynak hála évről évre projektfeladatok, tudományos diákköri kutatások és diplomamunkák készülnek laborunk munkatársainak témavezetésével, a labor kutatási infrastruktúráját felhasználva és azt a diákokkal együtt folyamatosan fejlesztve.

Az MTA SZTAKI eLearning Osztálya által a MIDMAR turisztikai szervezet számára készített nagyfelbontású gömbpanoráma képek mától már elérhetők a Google Maps-en is.

Eddig a képek a MIDMAR weboldalán, a GUIDE@HAND Miskolc okostelefonos alkalmazásban és a Miskolc Cafe-ban lévő VR szemüvegen voltak elérhetők!

Megtartotta második plenáris ülését az Ipar 4.0 Nemzeti Technológiai Platform 2016. október 11-én az MTA SZTAKI Kende utcai székházában. Erre az alkalomra elkészült a SZTAKI fejlesztésében a Platform honlapja is, amelyhez az INFO@HAND Ipar 4.0 nevű, offline elérhető okostelefonos alkalmazás is kapcsolódik.
Az Ipar 4.0 vonzó lehetőségből egyre inkább lépéskényszerré válik.
Forradalmi változásoknak lehetünk tanúi a közlekedésben, az önmagukat irányító, hálózatba kapcsolt autók már kigördültek a sci-fik világából, az innovációs folyamatba pedig a magyar fejlesztők is igyekeznek bekapcsolódni. "... Bár az új típusú, hálózatba kapcsolt, önmagát irányító autók fejlesztésében a világ legnagyobb technológiai cégei és autógyártói járnak élen, akadnak magyar kezdeményezések is, amelyek révén bekapcsolódhatunk a fejlődésbe.