Hírek

A SZTAKI Rendszer és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának vezetőhelyettese a Next című mellékletben kapott négy oldalas anyagot.
A tudományos rendezvénysorozat májusi felvonását online rendezték meg az érdeklődőknek.
A workshopon Patarics Bálint "Worst-case uncertainty construction for V&V" címmel tartott előadást publikációjukból, melynek társszerzői Peter Seiler, a University of Michigan kutatója és Vanek Bálint a SZTAKI Repülésirányítási és Navigációs Kutatócsoportjának vezetője.

A Kossuth Rádió Trend-Idők című műsorának 2021. március 31-ig adásában három interjú is lement, amiben a SZTAKI vezetői és kutatói nyilatkoztak az országosan elérhető rádiócsatornának.

Áder János, Magyarország köztársasági elnöke 2021. március 15-én az ELKH SZTAKI két kutatóját, dr. Zarándy Ákost és dr. Vanek Bálintot is állami kitüntetésben részesítette.
Fényes Dániel, Németh Balázs és Gáspár Péter laborvezető, a SZTAKI Rendszer és Irányításelméleti Laboratóriumának kutatói az Energies című folyóiratban jelentették meg „A Novel Data-Driven Modeling and Control Design Method for Autonomous Vehicles” című publikációjukat.
A tanulmány a H2020 FLEXOP projektben elkészült, rugalmas szárnyakkal rendelkező tesztrepülőgép által használt repülésvezérlő rendszer működését részletezi.
A SZTAKI kutatói olyan publikáció társszerzői voltak, ami segít összhangba hozni a járványhelyzettel kapcsolatos stratégiai döntések komplex szempontrendszerét. Péni Tamás, Csutak Balázs és Szederkényi Gábor a szabályozáselmélet szakértőiként nyilatkoztak.
A győri Széchenyi István Egyetem önálló kutatási egységeként működő Járműipari Kutatóközpontban több különböző munkacsoport is tevékenykedik a SZTAKI-val együttműködésben. Egyikük az autonóm járművek tesztelésével kapcsolatos kutatásokat végzi a zalaegerszegi ZalaZONE-on.

Benczúr András, a Mesterséges Intelligencia Nemzeti Labor vezetője és Gáspár Péter, Az Autonóm Rendszerek vezetője válaszolt az Autopro.hu kérdéseire. 

Az interjú elolvasható itt.

A KPMG tanulmánya idén 30 országot talált arra alkalmasnak, hogy érdemben vizsgálja az önvezetési technológia befogadására való felkészültségét: hazánk a 25. helyen végzett.  Az önvezető autózás területén itthon nem csak a Magyarországon jelenlévő autómárkák és beszállítóik aktívak, hanem több független magyar intézmény és vállalkozás is. Már 2015 szeptemberében megalakult a RECAR Autonóm Jármű Kutató Központ a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karának (KJK) gondozásában, amelyhez csatlakozott a BME VIK, az ELTE IK és a SZTAKI is.
A konferencián az irányításelméletben érdekelt kutatók és ipari szakemberek nemzetközi (de elsősorban amerikai) közössége vett részt.
Az MTA Főtitkára 2020-ban Csató Lászlónak, a SZTAKI Operációkutatás és Döntési Rendszerek Kutatócsoport tudományos munkatársának, és Németh Balázsnak, a SZTAKI Rendszer és Irányításelméleti Kutatólaboratórium tudományos főmunkatársának is odaítélte a díjat.
Az interjúban szóba került Tiszadob, a középiskolás évek, a doktori disszertáció, tanszékvezetés, drónok, MTA és a Magyar Mérnökakadémia is.

Részt vettünk a Telenor és a Magyar Autóklub autózás jövőjéről szóló sajtóeseményén, ahol Gáspár Péter röviden bemutatta a SZTAKI-ban folyó autonóm jármű-irányítás témájú kutatásokat. A beszélgetésről több újság is cikkezett.

 

A SZTAKI által vezetett nemzetközi, FLEXOP nevű projektben kifejlesztett repülőgép repülésének célja a szárnyakra nehezedő terhelés passzív csillapításának tesztelése volt. A SZTAKI tervezte, építette és működteti a fedélzeti avionikai (elektromos és elektronikai repülési) rendszert, beleértve a szárnyban lévő érzékelőket és aktuátorokat, valamint a fedélzeti robotpilóta-rendszer szoftveres és hardveres elemeit, amelyekkel megismételhető kísérleteket végez és adatokat gyűjt.

Molnár Marcell, a SZTAKI Rendszer és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának részmunkaidős munkatársa, a BME TMIT (Távközlési és Médiainformatikai Tanszék) hallgatója a Hírközlési és Informatikai Tudományos Egyesület (HTE) 2019-es „HTE Diplomaterv és Szakdolgozat Pályázatán” BSc szakdolgozat kategóriában 3. helyezést ért el.

Dolgozatának címe: „Beltéri pozícionáló rendszer fejlesztése UWB alapokon”. Konzulensei dr. Vida Rolland (BME – TMIT) és Luspay Tamás Gábor (SZTAKI) voltak.

Az Infórádió A Szigma című műsorában kérdezték Vanek Bálintot, a SZTAKI Repülésirányítási és Navigációs Kutatócsoportján vezetőjét. (A projektről itt található bővebb információ).

A SZTAKI autonóm autója önállóan, előre meghatározott útvonalon, majd akadályokat kikerülve haladt. A most átadott központban műhelyt és irodát is kapott intézetünk.
 
Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet
H-1111 Budapest, Kende u. 13-17.
H-1518 Budapest, P.O.B. 63, Hungary
+36 1 279 6000 · contact@sztaki.hu