3DANCE - Hazai kutatók világszínvonalú infrastruktúrája néptáncok technológiailag független megörökítéséhez

A 3DANCE norvég-magyar tánc-örökségvédelmi együttműködés keretében 2012. november 9-én délután 15 órakor Norvégia budapesti nagykövete indítja el a táncok első, legmodernebb 3D technológián alapuló megörökítését az MTA SZTAKI központi épületében. 

Az MTA SZTAKI ( 3DICC Laboratórum ), az MTA Zenetudományi Intézet (Népzene- és néptánckutató osztály) és a Norvég NTNU egyetem (Department of Music), valamint a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (Távközlési és Médiainformatikai Tanszék) részvételével kezdeményezett 3DANCE együttműködés célja olyan informatikai infrastruktúra kifejlesztése, amely lehetővé teszi néptáncok nagypontosságú és valósághű megörökítését. A kiépített infrastruktúrát olyan mozgás-adatbázis létrehozására használnánk fel, amely magyar és norvég néptáncok 4-dimenziós adatait nagy felbontásban tárolná.

A kutatóintézetben rendelkezésre álló informatikai infrastruktúra elérte azt a szintet, ahol az emberi test minden pontjának térbeli követése és megörökítése, továbbá ezen pontoknak valósághű csontváz-modellekhez történő illesztése is lehetővé válik. Az adatbázisban tárolandó adatok mögött álló matematikailag időtlen modell garantálja, hogy a technológiai fejlődéssel együtt sem lesz szükség a táncok későbbi újra-felvételére.

Terveink között szerepel egy olyan nemzetközi informatikai platform kialakítása is, amely révén a megörökített táncmozdulatok a jövőbeli infokommunikációs alkalmazások számára is elérhetőek lennének, így például a 3D Internet, a Jövő Internete, vagy a kiterjesztett és/vagy virtuális valóságon alapuló kommunikációs és kollaborációs környezetek is felhasználhatnák azokat. Az adatbázisban használt időtálló reprezentációnak köszönhetően lehetőség nyílna arra is, hogy az alkalmazások a megörökített mozgásokon különböző transzformációkat hajtsanak végre (pl. újrapozícionálást, térbeli skálázást és forgatásokat), ami hasznos lehet a korábbiaknál természetesebben viselkedő virtuális avatárok és egyéb kommunikáló ágensek létrehozásakor. Ezen felül az adatbázis alapján olyan mozgásokat elemző adatbányászati alkalmazások is elkészülhetnek, amelyek etnokoreológusok, antropológusok, etnográfusok, előadőművészek és szórakoztatóipari szakemberek munkáját is megkönnyíthetik.

Az eseményre tisztelettel hívjuk a sajtó munkatársait!