Intézetünk közreműködésével új motorfelépítési módot szabadalmaztat a győri Járműipari Kutatóközpont

A Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjának munkatársai eddig még nem alkalmazott eljárásokat fejlesztenek ki, prototípust állítanak össze, új megoldásokat szabadalmaztatnak. A JKK vezetője, a Magyar Tudományos Akadémia alelnöke, Bokor József professzor nyilatkozott az autopro.hu-nak.

Azon túl, hogy a Járműipari Kutatóközpont a Széchenyi István Egyetem része, projektjeiben különböző felsőoktatási intézményeket is összekapcsol, azok szakembereit is bevonja a fejlesztésekbe. Egy-egy kiemelt időszakban akár százötven kutató dolgozhat itt együtt. A JKK-ban sok hallgató segíti a kutatókat. Van, aki a diplomamunkáját írja itt, mások a projektmunkákban vesznek részt, többen ösztöndíjasként vagy PhD hallgatóként lehetnek a JKK-s csapat tagjai, és olyanok is akadnak, akik pusztán, kíváncsiságból kapcsolódnak a folyamatokba.

A JKK vezetője a Magyar Tudományos Akadémia alelnöke, Bokor József professzor. Az MTA emblematikus Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézete szorosan együttműködik a JKK-val. Fontos partnerei egymásnak, ezért az MTA SZTAKI nemcsak telephelyet, hanem Ipar 4.0 megoldásokat kínáló, a korszerű elméleti, módszertani kísérleti munkát lehetővé tevő robotikai kutatólaboratóriumot is nyitott az egyetem területén.

A Járműipari Kutatóközpont az MTA SZTAKI-val közösen járműipari alapkutatási programokon, és a fejlesztéseket előkészítő kutatási programokon dolgozik. Ide tartoznak például a villamos autók hajtásához, vagy az autonóm járművek irányításához, környezetérzékeléséhez kapcsolódó elméleti, módszertani kérdések.

 A tanuló algoritmusok, a szenzorika, a különböző szenzorfúziós technológiák területén fejlesztünk új generációs megoldásokat. Járműtechnológiai, járműelektronikai, a járművekben alkalmazott kommunikációs rendszereket érintő, szoftvertechnológiai és bizonyos értelemben az anyagtudományi kérdésekben is partnerek vagyunk. Ez konzultációs lehetőség, tájékozódási lehetőség, és akár közös munka is lehet a régió járműipari szereplőivel. Olyan egyedülálló robotikai megoldásokat tudunk bemutatni, amelyek nemcsak itthon, hanem a nagyvilágban sem állnak még máshol rendelkezésre – mondja a JKK elnöke.

 Mindazt, amit most még a vezetéstámogató rendszerek kategóriába lehet inkább sorolni, a JKK a közeljövőben kiegészítheti elektronikával, szoftvertudással és mesterséges intelligenciával, olyan fontos új megoldásokkal, amik magasabb szintre emelhetik az autók használhatóságát – mondja Bokor József professzor.

A JKK irodavezetője, Dr. Szauter Ferenc szerint az éles piaci versenyben az időfaktor is nagyon fontos tényezővé vált. Hihetetlenül gyorsan fejlődik például az elektromos hajtás. Vagyis a kutatóközpont az ipari szereplőknek akkor lehet igazán értékes, ha ezeken a feszes határidőkön belül tud megoldásokkal szolgálni, és a partner cégek versenyelőnyhöz juthatnak ez által. 

A villamos meghajtású autók területén például a motoroptimalizálási módszerünk világújdonságot jelent, és kidolgoztunk egy forradalmian új motorfelépítési módot is, ami jelenleg már szabadalmaztatási eljárás alatt van, és a prototípusa is elkészült – sorolja Szauter Ferenc a JKK-s kutatói közösség eredményeit.

A Széchenyi Egyetem Járműipari Kutatóközpontja bekerült az MTA által finanszírozott Ipar 4.0 kutatási és innovációs kiválósági központok programba. Mindössze négy központ mondhatja el magáról az országban, hogy részese lett a programnak, és közülük is a győri az egyetlen a járműipari szektorból.