Pilóta Nélküli Légijármű Rendszerek 2013 szakmai konferenciája a SZTAKI részvételével

A Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala által rendezett Pilóta Nélküli Légijármű Rendszerek 2013 szakmai konferencián osztották meg tapasztalataikat a hazai pilóta nélküli légijármű rendszerek (UAS) ipari fejlesztői, kutatói, valamint polgári és katonai felhasználói, 2013. március 28.-án a Stefánia Palotában. A konferencia védnökei Dr. Hende Csaba Honvédelmi miniszter, Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár, Győri Gyula a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke, valamint a kutatás részéről Prof. Bokor József az MTA elnökségének tagja voltak.

A konferencia céljai között szerepelt, lehetőséget teremteni a pilóta nélküli légijármű rendszerek (UAS) technikai paramétereinek, a fejlesztések nemzetközi és hazai tapasztalatainak, valamint az eszközök üzemeltetésével, felhasználásával kapcsolatos jogi háttérnek a bemutatására. A konferencia kiváló kezdeményezés, hogy megfelelő fórumot teremtsen a vezető állami szervek, tarshatóságok és felügyeleti jogkörrel bíró intézmények képviselői részére a témaval kapcsolatos tapasztalataik megosztására, illetve a pilóta nélküli légi járművekkel kapcsolatos vélemenyük kifejtésére.

UAV-ok (Unmanned Aerial Vehicle), azaz pilóta nélküli légi járművek jelenleg főleg a katonai repülésben vannak jelen. Azonban az elektronikai ipar, az automatizálás és a robottechnológia rohamos fejlődése kapcsán egyre nagyobb részt kívánnak kihasítani a polgári alkalmazások terén is. Meggyőző érv, hogy mára a Japán rízsföldek 90%-ának permetezését pilóta nélküli helikopterek végzik. Azonban pillanatnyilag kevés drón áll rendszerben európában és hazánkban, többségüket a honvédség használja missziós feladatok során. Ám ha a fejlesztések ilyen ütemben folynak, néhány év múlva az eget kémlelve itthon is láthatunk majd UAV-kat, amint az autópálya felett a forgalmat ellenőrzik, tavaszi áradáskor a vízállást figyelik vagy a mezőgazdaságban a termények betakarításához adnak értékes információkat.

Bokor József, a SZTAKI tudományos igazgatójának bevezető előadásában kifejtette, hogy az UAV ipar jelentős növekedés előtt áll az elkövetkezendő években, az iparág komoly piaci potenciállal bír a széles alkalmazási terület miatt, mely innováció által vezérelt. A következő 10 évben az UAV-k várható világszintű költségvetése 89.1 Milliárd USD, melynek közel egyharmadát 28.5 Milliárd USD-t kutatásra fogják fordítani a Teal Group tanulmánya szerint. A nagyfokú fejlődésnek a még kiforratlan megoldások valamint a közös légtérbe való integráció hatósági szabályozásának hiánya szab gátat. Olyan nemzetközi szervezetek foglalkoznak a jogi és technikai háttér harmonizációjával mint a EUROCA WG-73 Europában, vagy az RTCA SC-203 az USA-ban. 

A közös légtérbe való integráció kihívásairól, valamint az ezzel kapcsolatos kutatási eredményekről számolt be Bokor József szakmai előadásában. Az USA Haditengerészetének Kutatási Hivatala (ONR) egy olyan látni és elkerülni rendszer kutatását finanszírozza az MTA SZTAKI Rendszer és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumában , mely pusztán passzív elven, kamerákra támaszkodva képes a minimális elkülönítés megvalósítására polgári légiforgalmi repülőgépek és UAV-k között.

A rendszerek kiforratlanságának és a kellően szigorú törvényi szabályozás hiányának tudható be a jelenleg alklalmazott UAV-k alacsony megbízhatósága. Vanek Bálint a MTA SZTAKI Rendszer és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának tagja, az intézetben folyó kutatásokat mutatta be, melyek a UAV rendszerek megbízhatóságának növelésére irányulnak. A SZTAKI -ban olyan redundáns avionikai architektúra fejlesztése folyik, mely a fizikailag megtöbbszörözött aerodinamikai felületeken, motorokon és fedélzeti számitógépeken kívül a rendszerben rendelkezésre álló analitikus redundanciát is a lehető legjobban kihasználja. Az ehhez szükséges hibadiagnosztikai módszerek kutatása terén a polgári repülésben már több éves tapasztalatra tett szert az intézet az Airbus repülőgépgyártóval való együttműködés során. A fizikai és analitikus redundancia optimális kombinációjával kifejlesztett rendszer mind tömeg, mind ár szempontjából sokkal kedvezőbb lesz mint a pusztán hagyományos hardver redundaciára épülő fedélzeti avionikai rendszer.