Bartha Tamás

Ph.D.
tudományos főmunkatárs, kutató
Cím
1111 Budapest, Kende u. 13-17.
Szobaszám
K 217
E-mail
bartha.tamas@sztaki.hu
Telefon
+36 1 279 6011
Fax
+36 1 466 7483

Bemutatkozás

Bartha Tamás tudományos főmunkatárs, az Ipari Irányítástechnikai Rendszerek Csoport vezetője. Doktori (PhD) fokozatát 2001-ben védte meg. Részmunkaidőben a BME Közlekedés- és Járműirányítási Tanszékén egyetemi docens. Kutatási területei közé tartozik a nagy megbízhatóságú biztonságkritikus beágyazott rendszerek hardverének és szoftverének architekturális tervezése, tesztelése és formális verifikációja. Rendszeresen tevékenykedik az ehhez a területhez kötődő nemzetközi konferenciák programbizottsági tagjaként.

Az Intézet Paksi Atomerőműhöz kötődő projekteinek irányítója, részt vett többek között a paksi Reaktorvédelmi Rendszer (RVR) felújításában, az RVR tesztelését végző Univerzális Tesztrendszer, valamint az új Primerköri Nyomásszabályozó megtervezésében és megvalósításában. Tagja az IFAC „Technical Committee 1.5 on Networked Systems” bizottságának, a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség (IAEA) „Technical Working Group on Nuclear Power Plant Control and Instrumentation (TWG-NPPCI)” nevű munkacsoportjának és a Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Bizottságának. Meghívott kutatóként dolgozott az erlangeni Friedrich-Alexander Egyetemen és a pisai Istituto di Elaborazione della Informazione (IEI) intézetben. Háromszor nyerte el az MTA SZTAKI Intézeti Díját.

Beosztások

Végzettség

  • PhD (villamosmérnöki tudomány), Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 2001.
  • Okl. villamosmérnök, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 1993.

Kutatási területek

  • Formális modellezés, modellellenőrzés
  • Komplex ipari irányító és felügyeleti rendszerek formális verifikációja és validációja
  • Biztonságkritikus rendszerek hardver és szoftver tesztelési és diagnosztikai eljárásai
  • Számítógépes rendszerek megbízhatósági és kockázatanalízise
  • Hibatűrő és biztonságkritikus számítógépes rendszerek hardver rendszertechnikája

Tagságok, megbízatások

Oktatási tevékenység

  • Jelenlegi tárgyai (BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar)
    • Közlekedési automatika (MSc képzés, 3 óra/hét, tavaszi félév)
    • Korszerű autóipari termékek és fejlesztési módszerek (Választható tárgy, 2 óra/hét)
    • Kritikus beágyazott rendszerek (MSc képzés, 2 óra/hét, őszi félév)
  • Korábbi tárgyai (BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar)
    • Formális módszerek (MSc képzés, 3 óra/hét, tavaszi félév)
    • Kritikus beágyazott rendszerek (MSc képzés, 2 óra/hét, őszi félév)
    • Rendszerintegráció és -felügyelet labor (MSc képzés, 4 óra/hét, tavaszi félév)
    • Szolgáltatásbiztonságra tervezés labor (MSc képzés, 4 óra/hét, őszi félév)

Válogatott projektek

  • Az MVM Paksi Atomerőmű ZRt. irányítástechnikai rekonstrukciója előkészítéséhez műszaki szakértői tevékenység ellátása (2004-)
    • A 2004 óta minden évben megújított keretszerződésünk biztosítja az MVM Paksi Atomerőmű üzemelő blokkjaival fennálló töretlen szakmai kapcsolatot és folyamatos jelenlétünket az üzemidő-hosszabbításhoz kötődő feladatok szakértői támogatásában. Az eddigi évek során közel 90 különböző, az Atomerőmű irányítástechnikai rekonstrukcióihoz és a meglévő rendszerek hosszú távú továbbműködtetéséhez kapcsolódó K+F és szakértői feladatot oldottunk meg.
  • Szabályozó és Biztonságvédelmi Rendszer (SZBVR) és Reaktor Teljesítmény Szabályzó Rendszer (RTSZ) irányítástechnikai rekonstrukciójának műszaki előkészítése (2011)
    • A projektben az SZBVR és az RTSZ rendszerek irányítástechnikai rekonstrukciójához a műszaki specifikáció előkészítését és a beérkező vállalkozási szándéknyilatkozatok szakértői értékelését végeztük el.
  • TRUCKDAS projekt (2009-2012)
    • A TRUCKDAS projekt (Vezetéstámogató elosztott rendszerek innovációja haszongépjárműves platformra) célja aktív biztonsági és vezetőtámogató funkciók megvalósítása volt haszongépjárműves platformra annak érdekében, hogy segítségükkel a haszongépjárművekre jellemző szigorú gazdaságossági feltételek és üzemeltetési körülmények között is elérje a kívánt balesetszám-csökkentő hatást.
  • DRESS projekt (2006-2009)
    • Az EU FP6 keretprogramba tartozó DRESS (Distributed and Redundant Electro-mechanical Nose Gear Steering System) projekt feladata egy, a jelenleg alkalmazott hidraulikus orrfutómű kormányrendszerekkel azonos megbízhatóságú elektromechanikus kormányrendszer kifejlesztése volt.
  • Primerköri nyomásszabályozó átalakítás (2004)
    • A projekt során az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. régi relés Primerköri nyomásszabályozóját cseréltük le saját fejlesztésű korszerű, elosztott, PLC-alapú szabályozórendszerre. Korszerű irányítási algoritmusokat dolgoztunk ki és implementáltunk. A projekt része volt az Atomerőmű teljesítményemelési projektjének.
  • Univerzális Tesztrendszer kifejlesztése a Reaktorvédelmi Rendszer periodikus és indítási tesztjeihez (1999-2003)
    • A projektben a jelenlegi paksi Reaktorvédelmi Rendszer periodikus és indítási tesztjeinek végrehajtására szolgáló, elosztott hálózati architektúrán és saját fejlesztésű intelligens teszt kártyákon alapuló tesztberendezést terveztünk és valósítottunk meg.

Publikációs adatbázisok

Kiemelt publikációk

További publikációk