Megerősítéses Tanulás középiskolás diákoknak

Szepesvári Csaba, 2004 június

 

Egy tigris lapul a bózótban, arra várva, hogy a prédaállat közelebb kerüljön hozzá. A múlt héten egy vendégemet akartam elvinni autóval a szálláshelyére. A dolog több szempontból is nehezen ment: először dugóba kerültünk, aztán pedig a sok egyirányú utca és egy útlezárás miatt többször is kerülnöm kellett mire végre odaértünk. Egy mobil telefontársaság csökkenti a percdíjakat, hogy így növelje előfizetői bázisát és ezáltal jövőbeni profitját. Egy mosóporgyártó egy speciális reklámkampányba kezd. A fenti példák mind olyan döntési problémákat takarnak, amikor a döntéseket egymás után, szekvenciálisan, hozzák meg. Az ilyen szekvenciális döntési problémák lényege, hogy a "ma" hozott döntéseknek mind rövid-, mind hosszútávú hatásai is lehetnek és a ma legjobb döntése erősen függ a jövőbeli szituációktól. A problémát tovább nehezíti, hogy a döntések jövőbeni hatása gyakran nem-determinisztikus (azaz a kimenetelek nem "biztosak").

 

A szekvenciális döntési problémákat az 50-es évektől kezdve intenzíven kutatták, először főként az amerikai hadügyminisztérium megbízásából, később azonban már az ipari alkalmazások is előtérbe kerültek. A kialakult kutatási terület "dinamikus programozás" néven vált ismertté (nevében a "dinamikus" szó utal arra, hogy időbeli folyamatok optimaliciójáról van szó), legnevesebb úttörője Richard Bellman (1920-1984).

Bár a dinamikus programozás módszerével számos gyakorlati problémát sikerült megoldani, a kutatók (köztük Bellman is) már korán felismerték, hogy a nagyobb méretű, sok-változós feladatok megoldása igen kemény dió lehet. Mivel a nehézségeken általában nem sikerült túljutni, Bellman el is nevezte ezt a "dimenzionalitás átkának". (A dimenzió a változók száma amivel leírható a rendszer "állapota" - egy komolyabb probléma esetén a változók száma több száz, vagy akár több ezer is lehet.)

 

A "megerősítéses tanulás" kutatói olyan algoritmusokat kutatnak, amelyek képesek minden korábbinál nagyobb problémák hatékony megoldására is. Ugyan egy matematikai eredmény alapján tudjuk, hogy a "dimenzionalitás átkát" csak szerencsés esetben lehet elkerülni, sok esetben már a közelítőleg optimális megoldások is nagy előrelépést jelenthetnek a heurisztikus, netán ad hoc megoldások által elért teljesítményhez képest. Az újdonság az, hogy a megerősítéses tanulás kutatói modern, gépi tanulás és mesterséges intelligencia módszereket (pl. neuronhálókat) elegyítenek a dinamikus programozási módszerekkel. Ezzel a módszerrel először G. Tesauro ért el látványos sikert, amikor 1989-ben egy megerősítéses tanulás segítségével tanított programja megnyerte a "backgammon" programok olimpiáját, legyőzve minden más, többnyire évekig kézzel is hangolt programot. Azóta programját továbbfejlesztette és ma a világ legjobb humán játékosainak szintjén játszik. A módszer azonban nem csak játékok megoldására alkalmas. Zhang & Dietterich például a NASA űrrepülőgépének rakodási idejének minimalizálására használta - sikerrel. A sikeres alkalmazások sora folytatható: felhőkarcolók liftjei működtetésének optimalizálása, kommunikációs hálózatokban dinamikus "csatorna" kiosztás optimalizálása a megbízhatóság növelése érdekében, robotok vezérlése, stb.

 

Egy adott feladat megoldása a feladat felmérésével kezdődik. Ennek során a kutatók a kliens szakembereivel konzultálva közösen kialakítják a folyamat modellt, azonosítják az egyszerűsítési lehetőségeket, az adat forrásokat. Ez utóbbinak kiemelkedő jelentősége van: a megerősítéses tanulásnak vannak olyan módszerei, amelynek segítségével a folyamat elméleti modelljének felállítása nélkül, pusztán az adatok segítségével is lehetséges a folyamat optimalizálása. Az eredmények minőségét az adatok minőségén és mennyiségén kívűl persze az is befolyásolja, hogy a feladatnak vannak-e olyan speciális tulajdonságai, amelyek segítségével egyszerűbb és pontosabb modellek építhetőek.