TÁJÉKOZTATÓ
az Országos Képzési Jegyzék “Informatika” szakmacsoportjában folyó fejlesztési munkában résztvevő szakemberek számára
- A projekt célkitűzései
A projekt célja a 27/2001. (VII. 27.) OM rendeletben megjelent Országos Képzési Jegyzék (OKJ) szerint az Oktatási Minisztérium kompetenciájába tartozó 420 szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeinek modulárisan történő felépítése (modularizációja) 16 szakmacsoportra.
A moduláris szakmai követelménystruktúrához szakmai követelménymodulokat kell kialakítani a szakmacsoportokon belül és szükség szerint a szakmacsoportok között is. (Szakmai követelménymodulon a különböző szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményébe beépíthető, azonos feladat megoldásával kapcsolatban támasztható elvárásokat tartalmazó követelményegységet értjük.)
Koncepció és módszer a célok elérésére, a megvalósítás menete
A szakmai követelménymodulok kialakítása a munkakör-elemzés eredményeiből in
dul ki és a kompetenciaelv figyelembevételével az alábbiak szerint történik.
- Az “Informatika” szakmacsoporthoz tartozó szakképesítések közül azok, amelyek egymáshoz kapcsolódnak, egy-egy kisebb szakképesítés-csoportba kerülnek beosztásra (átlag 4-4 szakképesítés).
- Az egy szakképesítés-csoportba tartozó szakképesítések munkaköreire vonatkozóan – műhelymunka keretében - együtt történik az adaptált munkakör-elemzés. Az egyéni és a kisvállalkozásoknál, valamint a középszintű és a multinacionális cégeknél a munkakörök tevékenységeit a gazdaságban végző munkaszakértők egy témavezető (facilitátor) irányításával meghatározzák a szakképesítések munkaköreiben végzett feladatcsoportokat, feladatokat és ezeket munkakör-elemzési táblázatokba rendezik. Ezzel együtt
határozzák meg a munkakörök betöltéséhez szükséges alapvető ismereteket és készségeket, a munkaköri feladatok sikeres teljesítéséhez elengedhetetlen dolgozói magatartásformákat, a munkavégzéshez szükséges berendezéseket – eszközöket – szerszámokat – anyagokat, a munkakörben várhatóan érvényesülő jövőbeni tendenciákat, és ezeket listákba rendezik.
A munkaszakértők a feladatcsoportok, feladatok meghatározásakor figyelembe veszik, hogy ezek közül melyek a közösek, melyek a speciálisak a vizsgált szakképesítések munkaköreiben, és ezeket a táblázatokban megfelelő kódolás segítségével jelölik. Hasonlóan járnak el a listák elkészítése során.
A munkakör-elemzés eredményeként elkészülnek a szakképesítés-csoport együttes munkakör-elemzési táblázata és listái, valamint az egyes szakképesítések saját munkakör-elemzési táblázata és listái.
- Az “Informatika” szakmacsoporton belüli összes szakképesítés-csoportra vonatkozó adaptált munkakör-elemzés befejezését követően – a közben folyamatosan történő validálások eredményeit is beépítve – kerül sor a szakmacsoport egészére vonatkozó (szakmacsoport szintű) közös és speciális feladatcsoportok, feladatok, listaelemek azonosítására, ugyanazon kódolás segítségével.
- A szakképesítés-csoportban kialakított munkakör-elemzési táblázatok szabványos feladatelemzését az adott szakképesítéseket jól ismerő tananyagfejlesztők, szakképzéssel foglalkozó oktatók végzik. Meghatározzák a feladatok végrehajtásának lépéseit, azaz olyan elemi részeit, amelyeknek már nincs önálló értelmes eredménye (termék, szolgáltatás, döntés, stb.); van azonban konkrétan meghatározható anyag-, eszköz-, terem-, műhely- és időigénye; van kezdete (bemenete) és vége (kimenete); pontosan körülírható általános ismeretek és készségek, valamint szakmai tudás, gyakorlati tapasztalat kell a végrehajtásukhoz. A lépések valamilyen logikai, rendszerint technológiai, vagy időrendi sorrend szerint követik egymást a feladatok elvégzése során.
A lépések meghatározása lehetővé teszi az azonos ismereteket igénylő feladatok összevonását, egy csoportba sorolását didaktikai szempontok és az oktatás hatékonyságának szempontjait figyelembe véve. A feladat-összevonások eredményeképpen jön létre az a táblázat, amely elemi cselekedetek formájában megnevezi mindazokat a képességeket (kompetenciákat), amelyekkel a képzés sikeres elvégzését követően rendelkezni kell, azaz, amely kompetenciákat a képzés során el kell sajátítani. Ez a kompetencia táblázat az ún. kompetencia profil, amely tehát a szakmai feladatokat didaktikai csoportosításban tartalmazza.
A feladatelemzés eredményeként elkészül a szakképesítések egyéni és a szakképesítés-csoport együttes kompetencia profilja, utóbbiban megfelelő kódolás jelöli a szakképesítések közös és speciális kompetenciáit. Ezután a közös és a speciális kompetenciáknak modulokba való gyűjtésével jön létre a szakképesítés-csoport kompetencia modulleltára.
- Az “Informatika” szakmacsoporton belüli összes szakképesítés-csoportra vonatkozó kompetencia profilok kialakítása után kerül sor a szakmacsoport egészére vonatkozó kompetencia profil és a kompetencia modulleltár elkészítésére, amelyben ugyanazon kódolás segítségével vannak jelölve a – szakmacsoport szintű – közös és speciális kompetenciák.
- A szakképesítés-csoportban kialakított kompetencia profilok és kompetencia modulleltár alapján, ahhoz illeszkedve kerül sor a szakképesítés-csoportra vonatkozó szakmai követelménymodulok kidolgozására – a De Block rendszer (taxonómia) alkalmazásával -, amelyet az adott szakmákat jól ismerő tananyagfejlesztők, szakképzéssel foglakozó oktatók végeznek. Meghatározzák, hogy a képzés sikeres befejezésekor pontosan milyen feladatokat (tartalmi szint), milyen szinten (viselkedési szint), milyen eredménnyel (teljesítési szint) és milyen feltételek mellett kell tudni elvégezni (a viselkedési és a tartalmi szintre minden esetben utalni kell, a teljesítés szintjét és a feltételeket azokban az esetekben kell meghatározni, amikor azok a szakmai követelménymodul egyértelmű megfogalmazásához elengedhetetlenül szükségesek).
A szakmai követelménymodulok egy része közös a szakképesítés-csoportban, másik része speciális, azaz csak egy-egy szakképesítésekre vonatkozik, ezt megfelelő kódolás jelöli.
- Az “Informatika” szakmacsoporton belüli összes szakképesítés-csoportra vonatkozó szakmai követelménymodulok kialakítása után kerül sor a szakmacsoport egészére vonatkozó közös és speciális szakmai követelménymodulok meghatározására, a megfelelő kódolási eljárás figyelembevételével.
- Az “Informatika” szakmacsoporton belül kialakított közös és speciális szakmai követelménymodulok összehasonlításra kerülnek a többi szakmacsoport közös és speciális szakmai követelménymoduljaival annak érdekében, hogy megállapíthatóak legyenek a több szakmacsoportban is közös szakmai követelménymodulok.
- Az “Informatika” szakmacsoportba tartozó szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményei az e szakmacsoportban közös, az e szakmacsoportban speciális, valamint a más (pl. Elektrotechnika-elektronika) szakmacsoportban közös szakmai követelménymodulok közül a szükséges modulok felhasználásával kerülnek kialakításra.