TÁJÉKOZTATÓ

az Országos Képzési Jegyzék “Informatika” szakmacsoportjában folyó fejlesztési munkában résztvevő szakemberek számára

  1. A projekt célkitűzései
  2. A projekt célja a 27/2001. (VII. 27.) OM rendeletben megjelent Országos Képzési Jegyzék (OKJ) szerint az Oktatási Minisztérium kompetenciájába tartozó 420 szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeinek modulárisan történő felépítése (modularizációja) 16 szakmacsoportra.

    A moduláris szakmai követelménystruktúrához szakmai követelménymodulokat kell kialakítani a szakmacsoportokon belül és szükség szerint a szakmacsoportok között is. (Szakmai követelménymodulon a különböző szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményébe beépíthető, azonos feladat megoldásával kapcsolatban támasztható elvárásokat tartalmazó követelményegységet értjük.)

  3. Koncepció és módszer a célok elérésére, a megvalósítás menete

A szakmai követelménymodulok kialakítása a munkakör-elemzés eredményeiből indul ki és a kompetenciaelv figyelembevételével az alábbiak szerint történik.

A munkaszakértők a feladatcsoportok, feladatok meghatározásakor figyelembe veszik, hogy ezek közül melyek a közösek, melyek a speciálisak a vizsgált szakképesítések munkaköreiben, és ezeket a táblázatokban megfelelő kódolás segítségével jelölik. Hasonlóan járnak el a listák elkészítése során.

A munkakör-elemzés eredményeként elkészülnek a szakképesítés-csoport együttes munkakör-elemzési táblázata és listái, valamint az egyes szakképesítések saját munkakör-elemzési táblázata és listái.

A lépések meghatározása lehetővé teszi az azonos ismereteket igénylő feladatok összevonását, egy csoportba sorolását didaktikai szempontok és az oktatás hatékonyságának szempontjait figyelembe véve. A feladat-összevonások eredményeképpen jön létre az a táblázat, amely elemi cselekedetek formájában megnevezi mindazokat a képességeket (kompetenciákat), amelyekkel a képzés sikeres elvégzését követően rendelkezni kell, azaz, amely kompetenciákat a képzés során el kell sajátítani. Ez a kompetencia táblázat az ún. kompetencia profil, amely tehát a szakmai feladatokat didaktikai csoportosításban tartalmazza.

A feladatelemzés eredményeként elkészül a szakképesítések egyéni és a szakképesítés-csoport együttes kompetencia profilja, utóbbiban megfelelő kódolás jelöli a szakképesítések közös és speciális kompetenciáit. Ezután a közös és a speciális kompetenciáknak modulokba való gyűjtésével jön létre a szakképesítés-csoport kompetencia modulleltára.

A szakmai követelménymodulok egy része közös a szakképesítés-csoportban, másik része speciális, azaz csak egy-egy szakképesítésekre vonatkozik, ezt megfelelő kódolás jelöli.