Houdini képzőművészeti
reinkarnációja Magyarországon Menesi Attiláról | |
Akik otthonosan mozognak a modernista
művészet háza táján, azok számára
ismerős történet a művészet árucikké
válásának históriája és
az ezt a folyamatot kommentáló művészek
tevékenysége is. A 60-as években indult útjára
ez az irányvonal, amelyet gyakorlatilag három főbb
alcsoportra bonthatunk. Az egyikben a művészet tudatosan
átveszi a hagyományos kereskedelmi áru termelésének
és kereskedelmének gazdasági logikáját.
A galéria olyan üzlet, ahol nyíltan folyik
a művészet és az általa közvetített
presztízs /ki/árusítása olyan művészek
tudatosan cinikus közreműködésével,
mint például Andy Warhol, aki létrehozta
művészet-termelő gyárát, a Factory-t
és szériában készítette különféle
híres emberek portéit. A másik lehetséges
stratégia a művészet anyagi jellegének
felszámolása, efemer anyagok használata,
a művészet konceptualizmusának végletekig
való kihangsúlyozása, mely irányra
a happening, illetve a performance szolgálhatnának
példaként. A harmadik megközelítés
a szituácionistáké lehetne, akik a mindennapi
élet és a művészet szétválásának
leginkább a politika eszközeivel próbáltak
meg véget vetni. A szabadidő árucikké
válásának következtében a szituacionisták
a mindennapokat szerették volna különféle
helyzetek /szituációk/ megteremtésével
megváltoztatni, amely törekvésük a 68-as
diáklázadásokban érte el csúcspontját.
Mindezt csak azért fontos
megemlíteni, mert a fentiekkel szemben a 90-es években
tevékenykedő Menesi Attila egy ennél furfangosabb
és jóval komplexebb stratégiát kísérel
meg alkalmazni műveinek létrehozása, kiállítása
és "be-állítása" során.
Egész művészeti tevékenységének
középpontjában a rövid távú
tervezés, a spontaneitás és az adott térhez
való minél tökéletesebb alkalmazkodás
áll. Ez utóbbi olyan fokot is elérhet, hogy
a néző képtelen észrevenni a Menesi
által megalkotott műtárgyat és egész
egyszerűen elsétál mellette. Még annak
is sokszor komoly keresésébe kerül egy-egy
Menesi-mű fellelése, aki már hozzászokott
az ő módszeréhez és gyakorlott szemmel
pásztázza a terepet. A prágai Vár
Labdaházában a Menesi által "beállított"
pilaszter még a kiállítótermet jól
ismerőknek is csak nagy nehezen tűnt fel és
leginkább a képaláírás segítette
őket abban, hogy Menesi művét egyáltalán
elkezdjék keresni. Ugyanitt egz másik "beállításával"
a teremben elhelyezett meglehetősen kiábrándító
és zavaró paravánokra reagált: a padló
és a fal találkozásánál megismételte
a paraván szegélyét és ceruzával
felé rajzolta a paraván sziluettjét.
Menesi gyakorlatilag minden munkájával
a kiállítási helyzetet és ebben a
saját, illetve a néző pozícióját
próbálja meg meghatározni és értelmezni.
A néző, amikor érzékeli Menesi kiállított
beállítását, egyúttal kénytelen
saját kiállításlátogatói
szokásain és attitűdjén is elgondolkozni,
ha a Menesi által felállított helyzetre szellemileg
reagálni szeretne. Azon a kiállításon,
ahol egy Menesi-mű is szerepel, nem futhatunk végig,
nem hitethetjük el magunkkal, hogy rendesen megnéztük
az egyes munkákat addig, amíg Menesi beállítását
nem sikerült megtalálnunk. Amennyiben van értelme annak, hogy Menesi munkáit megkíséreljük összehasonlítani más müvészek eltünő installációival, úgy azt kell mondanunk, hogy Menesi a par exellence eltünő müvész, mert -- szemben más müvészek installációival -- az ő müveinek nincs egyetlen egy, mégoly apró részlete sem, amelyet kétszer használna fel. Ezzel szemben más müvészek készítenek olyan installációkat, amelyeknek néhány eleme a kiállítás után is megmarad és a későbbiekben, akár egy másik térben újra kiállítható.
David Harvey a posztmodernizmus
elemzését a megváltozott politikai-társadalmi
és kulturális gyakorlathoz és ezen belül
a tér és az idő megtapasztalásának
a korábbiakhoz képest új módjához
köti. Menesi Attila művei kommentárjai mind
a művészet terének, mind pedig idejének
újfajta felfogásához. Munkáinak efemer-jellege
kiemeli a művészet kontextusának szerepét;
azt, hogy a műalkotások nem időtől
függetlenül létező elvont ideák
láthatóvá tételének tárgyi
segédeszközei vagy - Hegel történelem-filozófiájának
nyomán - a Világszellem, illetve valamiféle
ideális tökély felé tartó út
mérföldkövei. Menesi nyíltan felvállalja
a mai helyzettel és nézővel való kapcsolatteremtést
a művészeti Panteonba /azaz a művészettörténetbe/
való bevonulása helyett és paradox módon
épp ez az oka annak, hogy bekerült oda. Mit szólna
vajon ő ehhez, ha tudná? Timár Katalin |