Számítógépek operációs rendszereinek felhasználói interfészeiről

 

"Az érzékfölötti szemlélésekor, a szellemi, a láthatatlan világ nem valahol a messzeségben, hanem körülöttünk van; és mi , akárha óceán mélyén lennénk, elmerülünk áldásos fényének áradatában. Mivel azonban még nem szoktuk meg, és szellemi látásunk nem eléggé érett, észre sem vesszük e fényhozó birodalmat, olykor még csak nem is sejtjük jelenvalóságát, s csak szívünkkel érezzük meg haloványan a köröttünk úszó szellemi áramok jellegét."

 

Egy számítógépes rendszer hardverből, rendszerprogramokból és felhasználói programokból áll.

 

Felhasználói programok

Fordítók,Szerkesztők,Parancsértelmezők

OPERÁCIÓS RENDSZER

Gépi nyelv

Mikroprogramozás

Fizikai eszközök

 

A legalapvetőbb rendszerprogram az operációs rendszer. Az operációs rendszer két feladatot lát el: a számítógép erőforrásait kezeli és biztosítja azt az alapot, amelyen a felhasználói programok működhetnek.

A modern számítógépek processzorokból,memóriákból,órákból,lemezekből, egerekből,nyomtatókból és más Bemeneti/Kimeneti eszközökből állnak és több felhasználót is kiszolgálhatnak egyidőben.

Az operációs rendszer egyik feladata az, hogy a különböző processzorokért, a memóriáért és a B/K eszközökért versenyző programok számára szabályos és felügyelt módon biztosítsa ezeket, és több felhasználó esetén nyilvántartsa és teljesítse az erőforráskéréseket,mérje és egyeztesse az eszközök használatát.

Az operációs rendszer másik,számunkra most elsőrendű feladata az, hogy a felhasználónak egy olyan egyenértékű kiterjesztett gépet vagy virtuális gépet nyújtson, amelyiket egyszerűbb programozni, mint a mögöttes hardvert.

Az operációs rendszer eltakarja a felhasználó elől a valódi hardvert és egyszerűen kezelhető képet ad a névvel ellátott olvasható és írható állományokról. Az operációs rendszer a hardvert is védi a felhasználótól,és a felhasználót sem terheli az időzítések, a memóriaszervezés és más alacsony szintű tulajdonság kezelése kapcsán.

Az operációs rendszer felfogható olyan programok gyűjteményeként is, melyek a számítógép működése során gyakran felmerülő azonos feladatok végrehajtására szolgálnak. Egységes interfészt biztosít a felhasználói programok alkotói számára, mentesítve azokat az olyan repetitív és szokványos alacsony szintű rutinok részletes programozásától, amilyen például egy adathalmaz lemezre írása.

 

Kezdetben vala a parancssor (Command Line)

 

Az operációs renszerek története nem független a számítógépek történetétől, szorosan kötődtek azon számítógépek architektúrájához, amelyen futottak. Dolgozatom tárgya azonban az operációs rendszerekhez kapcsolódó felhasználói interfészek, melyek azonban nem választhatók teljes mértékben külön a rendszerprogramok "arculatától".

A számítógépek hőskorát - melyben igen nehéz operációs rendszerről, illetve felhasználói interfészekről beszélni - átugorva némi túlzással fogalmazhatunk úgy, hogy a kétállású kapcsolókat, lyukszalagokat és kártyákat felváltó első "közvetlen" számítógép-interfész a "Command Line" (a parancssor) volt. A "parancssor" rövid szöveges utasítások bevitelére szolgált, melyet a számítógép operációs rendszere azonnal végrehajtott (ellentétben az említett lyukkártyás/szalagos megközelítéssel, melynek során a megírt program, parancssor a gép soronkövetkező "szabadidejében" hajtódott végre, így a visszajelzés a program bonyolultságától függetlenül is több órát késhetett. Mindazonáltal a "Command Line"-on betáplált szöveges parancsok digitális formára hozása a 19. század végi morzeírás kódolásához hasonlóan történik, akárcsak a lyukszalagos rendszerben. A parancs értelmezésekor annak betűibol bináris számjegyek, bitek válnak (értékük 0 vagy 1 lehet, hasonlóan a lyukszalaghoz), s a digitális formában "kiszámolt" eredmény bitekbol betűkké visszalakított, azaz szöveges formában jelenik meg a kijelzőn.

A grafikus interfészek menüinek parancsai is hasonlóképpen működnek, ezesetben csupán megszaporodik az áttételek száma, itt a grafikus jelek szöveggé, majd bináris számokká való oda-visszaalakításáról van szó. Elég egy pillantást vetni web browserünk View/ Document Source menüje alatt elénktáruló, csinos multimédiás weboldalunkat a HTML (Hyper Text Markup Language) segítségével leíró "szövegre", hogy egy ilyen kódoló folyamatba bepillantást nyerhessünk. Egy levél írásakor, képek, hangok létrehozásakor az információ bitekké alakul át, nagyon hosszú számsorozatokkal kommonikálunk a számítógéppel, amit a grafikus interfész teljes mértékben elrejt előlünk. Élvezzük a könnyű számítógéphasználat előnyeit, és bosszankodunk ha mégsem sikerül segítségével elképzeléseinket teljes mértékben megvalósítani, és sírunk, ha rendszer működésében nagyobb hibák merülnek fel.

Command line alatt a programozó azt látja, amit éppen csinál. Kis, belátható egységekben írja programát, amely javítható vagy újraírható. Az emberi közbeavatkozást igénylő műveleteket azonban grafikus interfésszel könnyebben intézheti. A grafikus interfészek legnagyobb haszna, hogy azonnali feedbeck-et kap a felhasználó munkájáról. Viszont egy GUI-ba nem lehet beleírni, monolitikus, nagy rendszer.

Például a Windows 2000 60ezer ismert hibát tartalmaz. A mindig újabb szolgáltatások (features) hajszolása misztikus módja a vásárlóközönség beetetésének, hiszen az újítások 90%-át nem használja ki a felhasználók zöme, mégis fizetnek a frissítésért, abban a biztos tudatban, hogy kapnak valamit a pénzükért. Minden marketing és nézőpont kérdése, fogalmazhatunk úgy is, hogy a szoftver annyira jó, hogy a lehetőségeknek csak elenyésző részét tudja kihasználni az átlagos felhasználó. Az újítások persze új hibákat is eredményeznek, ám a felhasználó kedve szerint tekintheti "bug"-nak vagy "feature"-nek a szoftver szokatlan viselkedését.

A kezdő felhasználó először a Gui-val dolgozik, majd mondjuk elkezd webet szerkeszteni, rájön hogy néhány esetben csak általa megírt programmal éri el célját. Idővel profi programozó is válhat belőle és már főként a command line-t veszi igénybe. A GUI-k is lehetővé teszik az egyszerű halandóknak sriptek írását. Tegyük fel, hogy minden reggel kinyitom a Netscape segítségével a kedvenc újságomat, ezután megnézem a friss leveleimet, akkor a Mac-emen AppleScript-et készíthetek, amely lehetővé teszi az ismétlődő munkafolyamatok automatizálását.

A Bill Gates és Paul Allen által alapított Microsoft Company szoftvereket árul, amelyek különböző hardvereken futhatnak.(Tehát kell vásárolnunk valamilyen PC-t és utána elhatározhatjuk, hogy milyen operációs rendszerrel szereljük fel. A PC legalább egy nagy dobozból és egy monitorból áll. Nehéz és nagy cuccok. Az operációs rendszert egy pár dekás CD-n vásároljuk meg.) A Windows family a Mac OS csúnya - szakszerűbben "cool design" trendet követő - utánzata, amiket időszakonként újraírnak, csinosítanak. Céljuk a minél nagyobb vásárlótömeg megszerzése és megtartása. A Microsoft-nak a kelet-európai piacon is sikerült monopolhelyzetbe kerülnie.

A kaliforniai Apple Computer hardwer gyártó cég, Macintosh gépeinek saját grafikus interfészük van. (Az első Mac-et kifejezetten nehezen szétszedhetőre építették, nem a felhasználó dolga a barkácsolás, a rendszer működik és kész, titkosan és észrevehetetlenül a háttérben szolgálja urát és parancsolóját.) Az Apple cég eredete 1976-ra nyúlik vissza, amikor Steven P. Jobs és Stephen G. Wozniak egy műhelyt rendezett be Jobs szüleinek garázsában,a kaliforniai Cupertino-ban. Jobs Volkswagen buszát, Wozniak programozható számológépét adta el, hogy el tudják készíteni az első 50 darab Apple I alaplapot. Egy menő üzletember, A.C. "Mike" Markkula, megírta a cég üzleti tervét, és hivatalosan is betársult, mint üzlettárs és elnök. Regis McKenna, a Silicon Valley reklám- és PR tanácsadó cég tulajdonosa segített megteremteni az Apple megjelenését a szembetűnő színes logoval. Az elkövetkező négy évben a számítástechnikai piac alapvetően megváltozott. 1982 végére már több, mint 100 cég gyártott személyi számítógépeket. 1983-ban az Apple belépett a Fortune magazin 500-as listájára, és megszerezte a Wall Street elismerését is, amikor John Sculley-t, a Pepsi-Cola volt elnökét nevezték ki ügyvezetőnek. Az Apple új, radikális irányzatot nyitott a személyi számítógépek fejlesztésében Lisa nevű számítógépe bemutatásával. A Lisa nem volt pénzügyi siker. Mégis 1984 január 24-én bemutatott ikonjaival, legördülô menüivel, ablakaival és egerével máig érvényes ipari szabványt alkotott. A Macintosh operációs rendszere a Mac OS könnyen használható, fejlett plug-and-play kompatíbilitásban és grafika és termelékenység támogatásában. A Mac OS legfrissebb kiadása a System 9.04. a felhasználó igényeihez és szokásaihoz alkalmazkodó felhasználói felületet, beszélő és beszédfelismerő technológiákat, az OpenDoc komponens technológiát és "ügynököket" tartalmaz, amik megtanulják és átveszik a felhasználó rutinjait.

A munkaállomásokon és a nagy számítógépeken, hálózati szervereken uralkodó a Unix alapú operációs rendszer. A Unix a kezdetekben, az egyetemi és akadémiai szférában több változatban, mindenki számára a terebélyesedő hálózat segítségével szabadon hozzáférhető volt, és bármelyik felhasználó módosíthatta, továbbfejleszthette azt. Richard Stallman kezdeményezésére megalakult az FSF (Free Software Foundation) alapítvány, amelynek célja bárki számára ingyen hozzáférhető szofverkörnyezet biztosítása volt , illetve ennek része volt az 1985-ben létrehozott GNU project (GNU is Not Unix), amely mindennél teljesebb Unix rendszert kívánt létrehozni és biztosítani. Ennek jogi megfogalmazása a GPL (GNU General Public License).

1987-ben Andrew S. Tanenbaum megírta MINIX operációs rendszerét, amely szabad forrású Unix-klón volt. Linus Torvalds, helsinki egyetemista a MINIX-et alapul véve dolgozta ki, az általa és saját magáról elnevezett : Linuxot, amely szintén Unix-másolatnak fogható föl. Újraírták a Minix forrásokat kihagyva belőle; nem követi egyik szabványt sem, sok BSD és SYSV jellemvonást egyesít magában. Legközelebb a független POSIX-hoz áll. Maga a Linux és a Linuxon futó szofverek nagy része GPL alá esik.

A különböző Unix verziók, mint például a BSD Unix, SYSV, MINIX, Linux, SINIX,SOLARIS, IRIX (Silicon Graphics), AIX (IBM PC) stb. X Window System, Unixokra húzott grafikus interfész segítségével is és a hagyományos command line módon operálhatók, használhatók.

( A teljesebb kép kedvéért meg kell említenünk, hogy a 80-as évek közepén az Apple nyomán léteztek más grafikus interfészű operációs rendszerek is, pl. az Atari, a Commodore, az Amiga.)

"Természetesen csak az alkothat ikont - világ rögzítésére és kinyilatkoztatására - ,aki maga is szentnek látja ezt a világot; s így érthető módon, az ikonfestés művészetét - a "művészet" szó világi értelmében - nem művelheti más csak a szentatyák.

 

Néhány operációs rendszer grafikus felhasználói interfészéről- Graphical User Interface (GUI)

Mégegyszer összegzően: az operációs rendszer nem más, mint a gyakran használatos parancsok könyvtára, amit egyszer (remélhetőleg jól) megírtak és hozzáférhetővé tettek a felhasználók számára. Vannak ingyenes és vannak megvehető operációs rendszerek. (Bár a drága, mindig bővített, újraírt oprendszerek sorsa is az, hogy szabad forrásúvá válnak.) (És vannak ingyen adott drága programok, pl. a Microsoft Internet Explorer, amit az operációs rendszerrel együtt megkapunk. Ez a browser más oprendszereken is működik, elég jó, és a Microsoft meghatározó pozicióját biztosítja az Interneten.)

Az interface két egymástól független rendszer határán létrejövő aktív felület, amelyen keresztül kölcsönhatás, kommunikáció jöhet létre. (Főnévi értelemben pl. az ember és gép közötti aktív felület : a klaviatúra,a VR sisak, egy agyba épített chip., igei használatában : interfészt képez egy kimeneti eszköz pl. a printer a számítógéppel.) Dolgozatunkban egy számítógépes program kezelési felületét, a GUI-t vagy a command line-t jelenti.

A user, magyarul juzer jelentése :kicsit buta emberi tényező, akiért a számítógép van. A jó interface design a juzer dolgát teszi könnyebbé, általa tudja különösebb erőfeszítés és sok tanulás nélkül gépét használni.

Grafikus felhasználói interfész az a környezet,ami a desktopon jelenik meg. A HCI ( Human Computer Interaction) vagyis a Felhasználói Felületek tervezése a mind automatikusabb működés és az erőteljesebb vizualitás irányába mutat. Ma számos grafikus interfész környezet létezik, mi most kiválasztottuk a Microsoft Windows'98, az Apple Computers Macintoh MaC OS X, és egy kihalófélben lévő dinoszaurusz , a NeXT Computers NeXTSTEP operációs rendszerek grafikus interfészeit,és ezeket fogjuk összehasonlítani. Mindegyik GUI-nak vannak közös elemei, és mindegyikhez tartozik egyedi, markáns filozófiai háttér, előadói stílus, amely határozott irányelveket, programot takar.

1. A megjelenés A GUI-k közös elemei:az esztétikus külsőre való törekvés, a sokatmondó és felismerhető elmek használata és a következetes design.

A Windows szerint a jó design az erős fukcionalitás és a kellemes megjelenés házassága. Az applikációk akkor lesznek barátságosak, ha a valóság elemeit a user felismeri bennük,és ezek az applikációk konzekvensen hasonlók és bele illenek környezetükbe. A Windows a modern, racionális gondolkodású, pénzéért hasznos és jól működő rendszert elváró (férfias) emberek munkatársa. A Windows az Apple mostohagyermeke. A két cég folyamatos és párhuzamos versenyfutása a vásárlók kegyeinek elnyeréséért folyik. Ahogy a Windows utánozta az Apple megjelenését, egy idő után a Windows fejlesztéseit pl. : az ikonok gomb formájúvá változását kiválasztáskor, az Apple is átvette. Tulajdonképpen bátorkodhatunk kijelenteni, hogy a két cég grafikus interfésze mára elég hasonló lett, a Mac egy kicsit szebb, de ha az egyik rendszeren valaki képes eligazodni, hamar feltalálja a másikon is magát.

A Macinthosh hitvallása az egyszerű, de különleges képességű és áttekinthető grafikus megjelenés, amellyel a felhasználó csodákra képes. Animációk segítik a felhasználót a számítógép kezelésében. A rend és feépítettség a gép belső szerkezetére ugyanúgy jellemző, mint grafikus intrerfészére. Az ezredvégi transzparens életérzés közvetítője az iMac termékcsalád ,a Power Mac G4 és a 2000. májusában bemutatásra kerülő Mac os X Aqva megjelenése. Az iMac család a szivárvány minden színében a vizuálisabb típúsú, érzékeny, művészi hajlamú (nőies) vásárlóközönséget célozza meg.

A NeXTSTEP elegáns múlt századi úriembernek tűnik ma már, pedig a 80-as évek végének terméke. Szülőatyja az Apple-t otthagyó Jobs volt. A NeXT a fehér PC-k világában fekete, futurisztikus külsejével, első objektum orientált GUI-jával a hackerek világának életérzését testesítette meg. Két formában készítették : a cube és a station változatban. Belső felépítése is nagyon rendezett.

 
NeXTCube

 


NeXTStation

 

2. Az interakciók A felhasználó interakciók révén értesül parancsai végrehajtottságáról. Ilyen interakció a direkt manipuláció, ez azt jelenti, hogy a felhasználó az ikonokkal és szimbólumokkal, mint a valós világ objektumaival dolgozik, látható eredménnyel. A Drag-and-Drop (Húzd és Dobd) egy tipikus direkt manipuláció. A grafikus felhasználói felülettel rendelkező operációs rendszerek egyik legkorszerűbb, az emberi gondolkodásmódot és a hagyományos munkamódszereket legjobban közelítő funkciója, melyet először az Apple Computer mutatott be a Mac OS-ben. Lehetővé teszi tetszőleges dokumentum vagy dokumentumrészlet egy mozdulattal történő mozgatását alkalmazások és háttértárolók között, vagy egy dokumentumon belül.

Az azonnali feedback, mint pl. egy menürész erős színűvé válása jelzi kiválaszthatóságát, vagy a különböző műveleteket kísérő hangjelzés, vagy a kurzor megváltozása jelzik a felhasználó számára, hogy parancsa megvalósulás alatt van. Ezen a téren a multimédia elemek elszaporodásának lehetünk tanúi.(Grafikus elemek, képek, hangok,beszéd, videó.)

A megbocsátó interfész teszi lehetővé szegény júzer számára, hogy hibázzon. Az Undo funkció, a Cancel gomb a Machintosh filozófiája szerint érzékelhetővé teszi az emberek számára ,hogy a rendszer megrongálása nélkül próbálkozhatnak gépükön, kiismerhetik azt, és a rendszer többnyire jelzi számukra, ha próbálkozásaikkal veszélyes vizekre eveznek. A Windows kifejezett álllásfoglalása, hogy nem a juzer hibázik, de ha már hibázott a hibaüzenet segítse őt a probléma felismerésében és nyújtson útmutatót a megoldáshoz. (pedig hibaüzenetet nem olvasunk!!)

 

Az asztal (Desktop)

 

"Az adott műalkotásban - mint egészben - a művész termtő akarata által kifejezendő metafizika és mély világszemlélet közvetlenül kifejezésre jut, már a festék konzisztenciájában, a megfelelő felületre való felhordásában, maguknak a felületeknek a mechanikai és fizikai szerkezetében.a művészi alkotás stílusa és anyagi oka két egymást metsző körként képzelhető el, miközben az anyagi ok . még jobban kifejezi a kor világérzését, mint a stílus, azaz mint az adott korban kedvelt formák általános jellege."

 

Különböző operációs rendszerek desktopra vonatkozó kifejezései:

M. Windows 98.

Macintosh

NeXTSTEP

Desktop

Desktop

Workspace

 

 

Desktop (Íróasztal) metafóra: "A számítógép, az ahhoz kapcsolt eszközök és az

adatállományok grafikus megjelenítése. Az egeres-ablakos felhasználói felület a hagyományos íróasztalon való munkát imitálva leegyszerűsíti a számítógép kezelését." Az OS olyan munkatakarékos eszköz, amely megpróbálja az emberi szándékot bitekre fordítani. A számítógépünktől elvárjuk, hogy megértse vágyainkat, felelősséget vállaljon tetteinkért, előre lásson bizonyos következményeket helyettünk. Mindezt számsorok - szabálygyűjtemények : menük, gombok stb. segítségével "teszi". A MacOs fenkölt metafórája, (amit most már a GUI-k általánosan használnak) számsorokat rejt el előlünk. A file: dokumentum egy ablakban jelenik meg a képernyőn, amit desktopnak hívunk. Legtöbbször ez az ablak túl kicsi, hogy a dokumentum egészével dolgozhassunk, navigálnunk kell klikkeléssel és vonszolással, szkrolloznunk kell ide-oda. A gépelés, egérhasználat, a menük és párbeszédablakok segítségével újra file-okat hozunk létre, amik később megint egy ablakban tűnnek elő. Ha valamire már nincs szükségünk, "kivonszoljuk" a "kukába".

A valóságban dokumentumnak a rögzített, nem változó tartalmú, tényként elfogadott adatokat tartjuk. A desktopon a dokumentumok még akkor is megváltoznak, ha végül is a rajta végzett változtatásokat nem mentjük el, a mentés parancs pedig egyenesen megsemmisíti az előző változatot és ment egy másikat. Az emerek nagy részének nincs szüksége, arra hogy tudja mi is egy operációs rendszer valójában, de metafórákra és hangulatokra annál inkább, így vásárláskor metaforákra szavaz, metaforákon keresztül viszonyul a valós világ dolgaihoz is.

Az asztal kellékei :a control panel. A control panel objektumokat tartalmaz ikonok és címkék képében, felhasználót a legcélszerűbb és legjobban tetsző munkakörnyezet kialakításában segítik. Színek, font, klaviatúra, dátum és idő,egér, port, printer, hangok, területi beállítások.tartoznak ide. A mind perszonalizálhatóbb asztalt (pl. wallpaper,screen saver,saját készítésű ikonok ..) szereti a tisztelt és kreatív vásárlóközönség.

A desktop manager (Windowsban a Windows Explorer, Mac-en a Finder, NeXT-en a Workspace Manager) az operációs rendszerek felhasználói felületét nyújtó, a fileműveletek elvégzését lehetővé tevő eszköz. Állományok keresését végzi név, típus, méret, címke és dátum szerint - mind a helyi, mind a hálózati meghajtókon. A talált állományokat csoportba rendezve jeleníti meg, lehetőve téve együttes kezelésüket.

 


Microsoft Windows / Control Panel

 

Mac OS X Finder és NeXTSTEP Workspace Manager

wpe1.jpg (44041 bytes)

wpe2.jpg (43486 bytes)

 

 

Microsoft Windows asztal

A Windows a desktopok ploretárja. A proletariátus asztala. Az irodák zümmögő írógépe. Vállalkozások konstans memóriafelülete. Modern, "high-tech","olcsó". Kell.

Mindig megújul és új és új hibáit is megszokjuk. Nem nézzük, használjuk. Pénzünkért azt kapjuk, amit elvárunk. Néha barkácsoljunk.

wpe3.jpg (36749 bytes)

 

Mac OS X Aqua interfésze

 

A Macintos desktop egy életérzés, hovatartozás kifejeződése. A töltőtollal vagy ecsettel írók munkaeszköze. Drága szerszám.

wpe4.jpg (39260 bytes)

 

NeXTSTEP Desktop Environment

 

A mi kis kedvencünk, a ma már alig látható NeXT desktop tudományos kutatók, programozók munkatársa. Ha berendeznénk egy szobát a Néprajzi Múzeumban annak illusztrálására, milyen is volt egy igényes értelmiségi szobája a 80-as évek végén Budapesten, a sok korondi tányér és cserge és Jethro Tull plakát mellet egy polcon egy NeXT kompjútert is fel kéne szerelni a falra.

 

Desktop trendek

"Az ikon lényegéhez tartozik az ikon nagy tömegben való elkészítése, hiszen a bizonyságnak minden családhoz el kell jutnia, a szó valódi értelmében népivé kell válnia."

A desktop tervezés az objektum orientált, mind színesebb és valósághűbb ikonokkal benépesített, egy front panellal (olyan mint a gépkocsik műszerfala) operálható, multimédia eszközöket felkínáló környezet irányába mutat.

Objektum orientált felhasználói interfész (OOUI) A jövőben a felhasználói interfészek az applikáció orientált helyett ikább az objektum orientáltak lesznek. Az objektum a valós világ olyan megjelenítése, amely visszatükrözi az általa modellezett tárgy tulajdonságait. Például a printer,a kuka, egy dokumentum, bar chart. Az objektumok olyan tartályként (container) működnek, amelyek más objektumokat tartalmazhatnak, és ők is alkotórészei lehetnek egy nagyobb tartálynak.

Objektumok osztályozása A hasonló viselkedésű objektumokat osztályokba sorolhatjuk. Az objektumoknak három osztálya van. Az adat objektumok információt tárolnak, mint pl. rajzokat ,hangokat,videókat. A tároló objektumok tipikus példái pl. a mappák, a kuka.(Macintosh trash can,NeXTSTEP recycler, amit ürítgetni kell!) Az eszköz objektumok bizonyos funkciók elérését teszik lehetővé. A printer pl. a valós fizikai printerrel ál kapcsolatban.

Az objektumok tulajdonságai Az objektumokat megjelenésük és viselkedésük hasonlósága alapján lehet csoportosítani. Ezek a csoportok hierechikusan helyezkednek el.

Az objektumokkal való interakciók A Window (ablak), az ikonok, Drag and drop és Pop-up menük az objektumokkal való egyszerű és gyors manipulációt teszik lehetővé.

Macintosh Bento Container Model A Bento japán szó. "a box luch or picnic lunch. It is a box or basket with multiple compartments, containing a collection of disparate elements arranged in an aesthetically pleasing manner"(Apple Computer. Bento Specification,1993)

Microsoft Component Object Model (COM) A component olyan többször fölhasználható szoftver darabka, amit viszonylag kis erőfeszítéssel lehet összekapcsolni egyfelhasználós gépeken vagy hálózaton keresztül más komponensekkel. A Microsoft fejlesztései a több forrásból felépülő dokumentumok, alkalmazások létrehozása felé mutatnak. Az OLE (Object Linking and Embedding) segítségével az egyik dokumentum a másikba ágyazható. Például a Word-be behúzható egy Excell ábra és ott editálható.

Az ikonok

A számítógép menüiben, ablakaiban és képernyőjén használatos képi jeleket ikonoknak nevezzük Az ikonok különféle objektumokat: dokumentumokat, alkalmazásokat, állományokat.jelképeznek. A desktopról alkotott benyomásunkat főként az ikonok külleme határozza meg. Az ikonok a rendszert könnyen kezelhetővé és gyorssá teszik. Könnyebben megjegyezhetőek, mint egy billentyűparancs. Az ikonok csoportosításával a felhasználó egyszerűen rendezheti adatait. Az ikon grafikus szimbólum. ".a szimbólum több is, kevesebb is annál, amit az az elterjedt, de gyökerében hamis értelmezés sugall, miszerint a szimbólum részben konvencionális, mégis : önérvényű módon felel meg valamiféle valós mozzanatnak."

A rajz akkkor jó, ha szemléletes és megjegyezhető. Az ikon sötétebb színűre változik, ha a kurzorral kijelöljük.

Az ikonokat többféle méretben tervezik: a Windows 32*32 pixeles nagy ikonokat és 16*16 pixeles a kicsiket használ. A NeXT ikonok 48*48 pixelesek. Az új Mac OS X ikonjai változó méretűek lehetnek. Nagyméretű 128*128 pixeleseket terveztek, amelyek dinamikusan "on the fly" lekicsinyíthetők.

 

Mac OS X ikonok

 

 

Windows ikonok

 

 

 

 

A Windows ikonjai különleges állatfaj. Ugye akkor jó az ikon, ha szemléletes és jól megjegyezhető. Például a vezérlőpult ikonja felismerhetetlen, kétszeres nagyításban kalapács és csavarhúzó? találkozása egy műtőasztalon (foldertasakon). A lomtár egy túl sarkosra sikerült betonpohár, észrevehetetlen ábrával az oldalán. Ki tudja miért került a modemek felirat fölé a telefon, és a telefon felirat fölé valami monitor-szerű lény nyúlványokkal.

Az ikonokat úgy készítik, hogy először a körvonalait vázolják fel, majd színekkel, árnyékolással kifejezőbbé teszik őket. A legtöbb ikont lentről és bal oldalról világítja meg valami sejtelmes fény. De nézzük csak meg, hogy a desktopokon feltűnő ikonokat különbözőképpen árnyékolják. Gyakori a balról felülről és a jobbról középről eső fénysugár. Az ikonok mindegyike műteremben, különböző irányokból jövő műfénynél fényképezkedett, tehát önnálló, karakterét legjobban kiemelő oldaláról és megvilágításben akar mutatkozni. Az alapértelmezett hátterek egyszínűek (kékes, zöldes, szürkés árnyalatúak). A desktopon nagyszámban feltűnő modellált iknok a háttér fény-árnyék nélküli űrjében röpülni látszanak. Ha megérintjük a monitort, hideg-rideg, kopogós anyagot tapinthatunk. De szemünkkel és képzeletünkkel áthatolhatunk a kemény felületen és űrutasként navigálhatunk a súlytalan világban.

A kép egy kicsit össezavarodik, ha a lelkes júzer asztaltémát választ magának. Igaz, az asztaltémához tervezett ikonok jelennek meg a képernyőn, ez mégsem javít azon a helyzeten, hogy az alapértelmezett hátterek űrjét valami kokrét dolog tölti ki: idétlen kép egy tengeri búvárkodásról stb. A különböző alkalmazásokban való, főleg képekkel történő munka is nehézzé válik a megváltozott színek miatt, amik az ablakok keretében és tartalommezőjében is megjelennek. (vö.Jodi fotoretusálásával)

wpe5.jpg (44569 bytes)

 

NeXTSTEP Cascading Window

 

Az ablakok (Windows)

"Az egyháznak gondoskodnia kell az imádkozókról, mert szellemi látásuk erőtlen, bizonyos támpontokat kell nyújtania szellemi passzivitásuk meghaladásához: meg kell jelölnie, tárgyilag rögzítenie s festékkel egybefognia eme éles, jól látható és fénylő mennyei látomásokat.az ikonosztáz nem elrejt valamit.a hívő elől, hanem nekik, a félig vakoknak jelzi az oltár titkait."

Az ablakok a felhasználói interfész fundamentális elemei, amiken keresztül a juzer láthatja és manipulálhatja az objektumokat. Az ablakokkal a felhasználó a klaviatúra vagy a kiválasztó eszközök segítségével kommunikál.

Az ablakok fajtái: Alkalmazás ablakok: a kiválasztott alkalmazáshoz, programhoz tartoznak. Dokumentum ablakok: az alkalmazás által kezelt dokumentum megjelenítésére szolgálnak. Párbeszéd ablakok: a kiválasztható lehetőségeket prezentálják a felhasználó számára. Az alert ablak a párbeszédablak azon, másodlagos ablak fajtája, amelyik a felhasználót utasításának megadására kényszeríti.

Az ablakok hierarchiája :Minden alkalmazáshoz egy elsődleges ablak (Primary Window-Parent Window) tartozik, amelyik a másodlagos ablakot(Secondary Window-Child Window), ablakokat tartalmazhatja. Az elsődleges ablakok mozgathatók és átméretezhetők. Az ablak minimalizása elrejti a másodlagos ablakokat, maximalizálása helyreállítja azokat, becsukása becsukja azokat. A másodlagos ablakok a felhasználó társalkodónői.

Aktív és inaktív ablak : A desktopon egyszerre több ablak is nyitva lehet, de mindig csak egy aktív, amelyiken éppen dolgozunk. A többi ablak a háttérben, ugrásra készen várakozik, megőrizve legutolsó állapotát.

Az ablakok viselkedése :Az ablakokat nyitni, csukni,mozgatni, méretezni lehet.

Nyitni az ikonra való kettős klikkeléssel, a file menü open parancsával, csukni a bezáró gombbal lehet. A keret az ablak átméretezéséhez nyújt segítséget. A címsornál megragadva mozgatni lehet az ablakot.

Kettészelt ablakok (Splitting Window) szokásosak pl. a levelező programok üzeneteinek megtekintésénél.

Az ablakok elrendezése : A halmozott (Overlapping Window),lépcsős (Cascading W.), csempe (Tiling W.) elrendeződés a perszonalizált munkakörnyezet kialakítását segíti.

 

Menük (Menus)

A három legfontosabb menü összehasonlítása:

menü

M. Widows

Macintosh

NeXTSTEP

File

New, Open

Close

Save, Save As

Print, Print

Setup,Exit

New, Open

Save, Save As

Page Setup

Print

Quit

Open, New,

Save, Save As

SaveAll,Save to,ReverttoSaved, OpenSelection,

OpenFolder,Close

Edit

Undo, Cut,

Copy, Paste,

Paste Link

Find, Replace

Clear, Delete

Undo,Cut

Copy, Paste

Clear, Select All

Create Publisher

Subscribe To

Show Clipboard

Cut, Copy

Paste, Link,

Delete, Undelete

Find, Spelling

Select All

Help

Contents

Searc for

Help On

How to Use

Help About

About

Ballon Help

Show Ballon

Help

Info Panel

Show Menus

Preferences

Help

A menük típusai: legördülő(pull down), lépcsős(cascading), előugró (pop-up), leszakadó( tear-off)

 

Kontrolok (Controls)

 

A kontrolok azok a vízuális elemei az interfésznek, amivel a user szándékait a géppel közli. Ezek a command button-ok, a vezérlő gombok, a radio buttton-ok : a sok választásból egyet engedélyező gombok, és a text box-ok különböző fajtái lehetnek. A legtöbbjük abban segíti a felhasználót, hogy a leggyorsabban tudjon kommunikálni gépével.

A következőkben néhány kontrolt mutatunk be a NeXT segítségével. 

 

Check box

wpe6.jpg (7552 bytes)

 

Close control (saved)

wpe7.jpg (6147 bytes)

Close Control (unsaved)

wpe9.jpg (6111 bytes)

 

Size control, Maximize button

wpe7.jpg (6147 bytes)

 

Command button (Push button)

wpeA.jpg (29194 bytes)

 

List box

wpeB.jpg (16634 bytes)

 

Radio buttons

wpeC.jpg (1373 bytes)

 

wpeD.jpg (26505 bytes)

 

Slider

wpeE.jpg (3228 bytes)

 

Toolbar

 

Scroll bar

 

wpeF.jpg (42426 bytes)

 

Text field

wpe10.jpg (2509 bytes)

wpe11.jpg (16213 bytes)

 

Split control

wpe12.jpg (30258 bytes)

 

Párbeszédpanelek (Dialog Boxes)

A párbeszédpanelek másodlagos ablakok. Az elsődleges ablakban történő eseményekre kérdeznek rá, vagy történéseit akarják befolyásolni. A párbeszédpanelek kontrolokat tartalmaznak, amikkel a user dirigálhat.

Alert window és Open panel

wpe14.jpg (11092 bytes)

wpe15.jpg (32520 bytes)

 

Hasonlóan néznek ki a Help, a Print, Save. dialógus ablakok is.

 

Interakciók és feedback (Interaction and feedback)

A klaviatúrán történő adatbevitel ,a kurzor és egyéb mutatók, a kiválasztás eszközei, a Drag and drop, az aktiválás és adat áthelyezés, és a szöveges, vizuális és hallható feedback tartozik ebbe a témakörbe.

 

Az OS és a művészek

 

A nem műszaki képzettségű számítógéphasználók közül talán az ezzel a médiummal dolgozó művészek azok, akik leginkább rákényszerülnek arra,hogy előbb-utóbb a programozás rejtelmeibe is elmerüljenek.Legcélszerűbb a GUI-t és a command line-t együtt alkalmazniuk. Programozóvá is válnak, de egyfajta távolságtartással szemlélik ténykedésüket.

Ennek a távlatteremtésnek két érdekes példáját mutatjuk be.

 

Alexej Shulgin FORM Art

Alekszej Shulgin moszkvai művész. Tipográfus, fotós,grafikus, festő és net művész. Előadóként és művészként rendszeresen szerepel médiaművészeti eseményeken. A WWWArt Centre Moscow alapítója, a FORM Art elindítója. Az 1997-es Ars Elektronica Web pályázatának díjazottja volt Forma c. művével, amit a budapesti C3 Központban alkott.

A Forma a HTML nyelv grafikus interfészének formai elemeit használja fel, semmi újat nem tervez hozzájuk : az egyszerű sokszorozás, új csoportosítás, szokatlan kombináció épp elég a művészi kifejezés számára. A végeredmény elképesztő mennyiségű elemből álló, a provokáció és a meditáció között oszcilláló sorozat : a szürke oldalakon a html-kód elemei szervezik önmagukat; játékos, repetitív mozgásukkal állandóan új élményeket generáló vízuális rendszerekké. A forma tartalommá válik.

 

wpe16.jpg (36053 bytes)

 

http://www.c3.hu/collection/form

 

JODI OSS/..

Joan Hemskerk és Dirk Paesmans (holland/belga ) ( lány/fiú) spanyol net művész. Különböző médiumok mestere. A Mosaic browser feltalálása óta főleg hálózati munkákat készítenek.

Az OSS/.című, szintén a C3-ban készült CD ROOM-juk az operációs rendszerek működésének költői parafrázisa.

 

Jodi Asztal Kicsipuha Ablakban

wpe17.jpg (44689 bytes)

wpe18.jpg (35005 bytes)

Képretusálás Jodival

 

wpe19.jpg (16095 bytes)

Az egér poziciója

 

wpe1A.jpg (24584 bytes)

Word Jodi alatt

 

És a nem is olyan távoli jövő interfészei is bitekből fognak állni.

"The Librarian daemon looks like a pleasant, fiftyish, silverhaired, bearded man with bright blue eyes, wearing a V-neck sweater over a work shirt, with a coarsely woven, tweedy-looking wool tie. The tie is loosened the sleeves pushed up. Even though he is just a piece of software, he has reason to be cheerful; he can move thruogh the nearly infinite stacks of information in the Library with the agility of a spider dancing across a vast web of cross-references . The Librarian is the only piece of CIC software that costs even more than Earth; the only thing he can't do is think."

N.Stephenson : Snow Crash 99.o.

 

Felhasznált források:

 

Pavel Florenszkij, Az ikonosztáz Moszkva,1972 magyarra ford. Kiss Ilona, Corvina Kiadó 1988 A dolgozatba épített apróbb, dőlt betűs idézetek innen származnak!

Andrew S. Tanenbaum - Albert S.Woodhull Operating Systems. Design and Implementation Simon&Schuster, New Jersey 1997, magyar fordításban a Panem Könyvkiadó Kft. 1999-ben jelentette meg

Aaron Marcus, Nick Smilonich, Lynne Thompson , The Cross-GUI Handbook For Multiplatform User Interface Design Addisson-Wesley Publishing Company 1995

Dr. Kovács-Ozsváth-G. Nagy Mit kell tudni a PC-ről Computer Books Kiadói Kft. Bp. 1999

Neal Stephenson, Snow crash USA by Bantam Books 1992

N. Stephenson, In the Beginning was the Command Line

http://www.cryptonomicon.com/beginning.html

http://www.sztaki.hu/cgi-bin/szotar

http://www.apple.hu/articles/encyclopedia

http://www.apple.hu/articles/LisaVI.html

http://www.apple.com/macosx

http://inlap.jate.u-szeged.hu/tortenet/indey.ssi

http://c3.hu/~szmz/tanitas/intermedia/comproach/2.html

http://www.iarchitect.com/shame.htm